Tijdens de Adformatie masterclass AI op 5 oktober in Club Ace deelden zeven vooraanstaande experts uit de marketing- en communicatiewereld learnings en tips over artificial intelligence met ruim zeventig vakgenoten. De leiding lag in handen van Adformatie-hoofdredacteur Susanne van Nierop.
Sjors van Hoof, head of AI Studio bij Ace, nam ons mee in het ontstaan van AI, de laatste trends en hoe AI de customer journey van merken kan verrijken. Data-ethicus David Steenmeijer vertelde over de uitdagingen rond het gebruik van AI door marketeers. Olaf Trojan en Clemens Molle van advocatenkantoor Bird & Bird bespraken enkele juridische aandachtsgebieden, zoals civiele aansprakelijkheid en privacy. Lotte Horstra, SEO team lead bij Wehkamp, dook in de wereld van 'ChatGTP binnen online marketing' en tot slot waren het Diederik Veelo (head of innovation) en Paul Sluimers (new busines director) van Ambassadors die 'best practice AI toepassingen binnen het audio en visuele domein' voor het voetlicht brachten.
In dit artikel blikken we terug op deze bijzondere dag en delen de sprekers hun belangrijkste tips.
Sjors van Hoof (Ace):
'Tijdens het event kreeg ik de vraag: waar moet ik beginnen met AI? De urgentie wordt gevoeld, maar de razendsnelle veranderingen maken het lastig om het startpunt te bepalen. Mijn advies is om het AI-landschap te verkennen via workshops of masterclasses. Het begrijpen van de mogelijkheden vergt tijd. We staan nog aan het begin, dus pionieren is cruciaal. Neem de tijd om te experimenteren en te leren. Dit zal vroeg of laat beloond worden met nieuwe verbindingen en unieke merkervaringen, waarbij klantenservice, creativiteit en innovatie centraal staan. Wie AI nu slim inzet, is de winnaar van morgen.'
David Steenmeijer (data-ethicus):
'Maak ethiek je kompas bij het toepassen van AI in marketing: wees transparant en handel rechtvaardig. Een goed begrepen en uitlegbaar model is de sleutel tot het controleren van de impact ervan. Hiermee voorkom je ongewenste gevolgen. Minimaliseer bias in je data om discriminatie te voorkomen. Laat ethische AI niet slechts een doel zijn, maar de norm; vraag jezelf niet alleen af of een AI-toepassing kan en mag, maar ook of je het wel wil.'
Olaf Trojan en Clemens Molle (Bird & Bird):
'Ga met veel plezier met AI aan de slag, maar hou een paar dingen goed in het oog. Lees de algemene voorwaarden van het AI-systeem dat je gebruikt van A tot Z. Daarin staat vaak iets over wat je allemaal wel en niet met de AI-output mag doen. Documenteer welke prompts je invoert en welke bewerkingen je vervolgens uitvoert. Dat maakt het gemakkelijker eventuele auteursrechtelijke aanspraken hard te maken. En probeer geen bestaande, auteursrechtelijk beschermde werken van iemand anders te recreëren met AI; daarmee maak je mogelijk inbreuk.'
Lotte Horstra (Wehkamp):
'Wees vooral niet bang voor AI, maar omarm het juist en begin klein. AI kan je helpen om je dagelijkse taken efficiënter en schaalbaarder te maken, terwijl je zelf de regie behoudt. Blijf in control en zorg ervoor dat AI een waardevolle aanvulling wordt op je werk en werkprocessen. Dit opent de deur naar een wereld vol nieuwe mogelijkheden en creatieve ideeën.'
Diederik Veelo en Paul Sluimers (Ambassadors):
'Net als elke industrie wordt de creatieve industrie op zijn kop gezet door de revolutie van kunstmatige intelligentie. Het zijn niet zozeer de AI-mogelijkheden die vandaag de dag al toepasbaar zijn, maar vooral de snelheid waarmee deze mogelijkheden zich ontwikkelen en elkaar opvolgen. Met Vocoda.ai zijn we nu in staat om volledig realistische stemmen te maken die niet te onderscheiden zijn van normale stemacteurs, en met Revel.ai kunnen we levensechte AI-acteurs maken die rollen spelen in de series van de grote media platformen. Wie zich nu niet bekend maakt met de mogelijkheden zal binnenkort achteraan lopen.'
Bekijk hier alle andere events van Adformatie en Sijthoff Media.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!