Overslaan en naar de inhoud gaan

Hack the Planet denkt liever groot, ‘dan is de impact ook het grootst’

Digital design for good deel I: Gamechangers die digital inzetten voor een betere wereld.
Technologie voor de goede zaak in de jungle
Technologie voor de goede zaak in de jungle
Technologie voor de goede zaak in de jungle
Technologie voor de goede zaak in de jungle

Door: Karlijn Koekoek - Dutch Digital Agencies

In onze digitale sector barst het van inspirerende verhalen van technologieën, bedrijven en leiders die vastberaden zijn om de wereld te verbeteren. De komende drie weken spreken we drie van deze 'gamechangers' over wat hen drijft om 'digital design for good' in te zetten. ‘Vaak blijkt dat niemand anders daadwerkelijk werkt aan het oplossen van maatschappelijke problemen, ondanks wat velen denken.’

related partner content for mobile comes here

Gamechanger van deze week: Tim van Deursen, mede-oprichter van Hack the Planet.

Sensoren in het Afrikaanse regenwoud

Het vaderschap bracht hem tot reflectie: hoe zullen mijn twee zoontjes zich ontwikkelen in deze wereld? ‘Mijn eigen leven is slechts één facet, maar hoe zullen zij hun eigen pad uitstippelen, en nog belangrijker, in welke wereld?’ Dit dreef hem ertoe om, naast zijn werk bij Q42, de non-profit start-up Hack the Planet op te richten, samen met ingenieur Thijs Sluijten.

Hun doel: actief bijdragen aan het oplossen van mondiale problemen. Niet door na te denken, maar door actie te ondernemen. ‘We hebben bijvoorbeeld sensoren geïmplementeerd in het Afrikaanse regenwoud om stroperij te bestrijden, virtual reality ingezet om eenzaamheid onder ouderen te verminderen en conflicterende stammen in Oeganda te verzoenen. Door technologie op een creatieve manier in te zetten en niet in beperkingen te denken, proberen we positieve verandering teweeg te brengen.’

Tim van Deursen geflankeerd door wild park rangers
Tim van Deursen geflankeerd door wild park rangers

'Als iets te groot of te vreemd lijkt'

Projecten financieren ze vaak zelf maar ze krijgen steun van Q42 om groots te blijven denken. ‘Juist als iets te groot of te vreemd lijkt, pakken we het aan, omdat dan de impact het grootst kan zijn.’ En die mindset zouden meer bureaus moeten hebben, besluit hij. ‘Als digitale sector kunnen we als geen ander innovatieve oplossingen bedenken, bewustzijn vergroten en zo maatschappelijke problemen effectief aanpakken. Dat vergt wel actieve samenwerking met andere partijen en het tonen van moed en ondernemerschap. Maar als wij het niet doen, wie dan wel?’

Lees ook: Digitale ‘afval-coach’ van Unc Inc, bevordert afvalscheiding

Deze artikelenreeks is tot stand gekomen in samenwerking met Dutch Digital Agencies in het kader van het DDA for Good-project.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in