CaMu (voor niet ingewijden: Remco Campert en Jan Mulder) treden momenteel op in een tv-commercial voor de Postbank en de redactie van de Volkskrant vindt dat maar niets.
Vandaag wijdt de Ombudsman er zijn hele stuk in de krant aan. Waarom?
De krant vindt dat CaMu door de Volkskrant (de hoofdredacteur) is bedacht en dat het duo een vaste plek heeft in de krant (op de voorpagina).
Volgens een aantal lezers is het duo gezwicht voor het grote geld. Als de twee schrijvers zich lenen voor commerciële klussen, zoals nu de Postbank, doet dat de geloofwaardigheid van de rubriek CaMu geen goed, vindt ook de ombudsman Thom Meens. Er is volgens hem een grens gepasseerd die niet overgestoken had moeten worden.
Enkele citaten: 'Als het merk CaMu aan de Volkskrant hangt, brengen de televisieoptredens ook de onafhankelijkheid van de krant in het geding, vinden sommige lezers. Ik kan me die gedachte goed voorstellen, als weet ik dat de krant met dit alles niets van doen heeft.'
Meens meldt dat de hoofdredacteur van de Volkskrant heeft laten weten er weinig aan te kunnen doen. De ombudsman neemt daar echter geen genoegen mee: 'Toch denk ik dat de hoofdredacteur er naar moet streven dat dit in de toekomst niet meer kan voorkomen.'
Want: 'Het optreden van Campert en Mulder in de bankspotjes is door zijn aard wel degelijk een soort CaMu, een vertaling naar een commercieel doel van de afwisselende krantenstukjes. Dat zou niet moeten kunnen.'
Vermakelijke discussie. Ik denk dat CaMu het stukje in de Volkskrant meteen laten vallen als ze gedwongen worden te kiezen. Ik denk dat ze de krant ook niet echt nodig hebben. Ik begrijp de redactie ook wel, maar het is tegelijkertijd wel erg ouderwets politiek correct.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!