Door Paul Alberts, BrandBase
Wanneer er gigantische haaien om je heen cirkelen, kom je normaal gesproken direct uit het water. Maar als die haaien Facebook en Google heten, is dat niet het geval. Twee van de grootste roofdieren die ons en onze branche omringen, hebben vrij spel. Iedereen ziet ze, maar de meeste marketeers en hun bureaus lijken oprecht te denken dat ze het beste met ons voor hebben. De twee techreuzen voeden zich met onbeperkte budgetten. Inmiddels gaat het alleen al in Nederland om ongeveer 1,8 miljard euro.
Fusie
Ik ben lid van de VEA, de inmiddels 101 jarige vereniging van erkende communicatieadviesbureaus. Een organisatie die staat voor creatieve onafhankelijkheid. Ik bewonder mijn medeleden en de bureaus die ze vertegenwoordigen. Maar afgelopen week werden alle leden van de VEA geïnformeerd over een plan om te fuseren met IAB - het wereldwijde Interactive Advertising Bureau. In deze meeting van een uur werd een ideaalbeeld beschreven waarin de VEA, de leden en onze industrie allemaal profiteren van deze fusie.
We krijgen de mogelijkheid om over twee weken voor of tegen te stemmen. Maar tijdens de meeting werden er geen negatieve gevolgen genoemd, al zijn de nadelen van opgegeten worden door IAB overduidelijk. Waarom zou de VEA, een Nederlandse organisatie van creatieve bureaus die onafhankelijk communicatieadvies geven, opgaan in een internationale organisatie die bestaat om de belangen van adtech - waaronder Facebook en Google - te behartigen?
Dienstmaagden van ‘digitale gangsters’
Vorig jaar bleek uit een Brits parlementair onderzoeksrapport dat Facebook bewust de privacy- en mededingingswetten overtreedt en onmiddellijk onderworpen moet worden aan wettelijke regelgeving. Dit is natuurlijk nog niet gebeurd vanwege de lobbykracht van Facebook in de politiek en in de industrie via organisaties als IAB.
Het Britse rapport noemde de leidinggevenden van Facebook ‘digital gangsters’: Facebook en Google zijn medeverantwoordelijk voor de miljarden aan advertentiefraude via adtech, inmiddels de op één na grootste inkomstenbron van de georganiseerde misdaad wereldwijd. Ze hebben krachtige systemen voor surveillance-marketing en digitale verslaving gecreëerd, ze remmen vrije marktconcurrentie, verspreiden complottheorieën en haatzaaiende uitlatingen en autoritaire ideologie die een enorme bedreiging vormen voor onze democratie en onze vreedzame samenleving. Voor de duidelijkheid: dit is niet slechts mijn mening, maar dit is de afgelopen week gepresenteerde conclusie van een onderzoekscommissie van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden.
De Britse en Amerikaanse overheid stelt ons voor de keuze of we wel of geen lid willen worden van een club van de ‘digital gangsters’. Een club met daarin leden die ‘onze democratie bedreigen’. Natuurlijk willen wij onze klanten volgen, de marketeers, maar zij zijn de exclusieve financiers van Google en Facebook. De marketeers nemen blijkbaar hun overheden ook niet serieus. Behalve die van Unilever dan, die boycot Facebook nog steeds.
Voed de haai en ik zal worden beloond, denkt de hele branche. Maar deze haai is onverzadigbaar en vreet aan onze samenleving. En daarmee is hij allang begonnen.
Lees ook: Moeten we dit monster wel voeren?
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!