Meestal het type brandmanager met corps-achtergrond en werkzaam in de fmcg.
In Nederland heeft het merk geen flagshipstore, maar in Antwerpen nu wel.
Het ANP noemt het 'een schoenenwinkel met de allure van een galerie om het Nederlandse merk Van Bommel ook internationaal op de kaart te zetten'.
In Antwerpen is vandaag de eerste flagship store van Van Bommel Schoenen geopend. In Nederland komt er vooralsnog niet één.
Met de verkoop van meer dan 415.000 duizend paar per jaar vinden de twee leidinggevende broers Floris en Reynier van Bommel het tijd worden ook het buitenland op te zoeken.
Na België is Duitsland het tweede land waar het familiebedrijf internationaal naam wil gaan maken met merken als 'Noble Blue' en 'Floris van Bommel'. Vooral dat laatste ziet de ontwerper en naamgever van die collectie als een 'mooi exportproduct'.
Andere landen waar de broers in de toekomst een markt zien, zijn de Scandinavische en Groot-Brittannië. Een zaak in de chique Huidevetterstraat in Antwerpen is het begin. 'Het is dichtbij, dus voor een eerste eigen zaak is dat makkelijk te overzien. Het idee is om in een aantal jaren drie tot vier van dergelijke zaken in verschillende Belgische steden te openen.'
In Duitsland timmert Van Bommel, na een mislukt avontuur in 2002, opnieuw aan de weg met een eigen kantoor in Düsseldorf. Voor een zaak zoals die in België, zijn nog geen concrete plannen. 'We hebben in Duitsland de marketing geïntensiveerd en we beginnen alleen voor de Duitsers met de verkoop van schoenen via internet', aldus Floris van Bommel.
Voor Nederland heeft het bedrijf geen nieuwe plannen. Daar heeft het merk al 1.200 verkooppunten en die ondernemers vinden het niet prettig als Van Bommel zelf een winkel opent. Het avontuur in het buitenland is mede ingegeven om het risico te spreiden. 'We zijn nu sterk in Nederland en erg opkomend in België, maar de markt verandert snel.'
Het aantal zelfstandige schoenenzaken in Nederland wordt wel minder, vooral op de A-locaties waar de schoenenfabrikant uit Moergestel het van moet hebben. De grote schoenenketens nemen de plaatsen in het centrum in, maar bij die zaken wil Van Bommel zijn ontwerpen niet verkopen. Daarom kiest hij ook in België voor een zaak in het hart van de stad.
Floris van Bommel is uitgelaten over zijn nieuwe winkel. 'Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelfs in Italië, het schoenenland bij uitstek, niet zoiets ben tegengekomen. Op ongelijke sokkels presenteren we onze modellen, tegen wanden van zes meter hoog. Geen schoenenrekken, maar wel weer presentaties van objecten uit onze campagne. Het moet ons merk neerzetten en de beleving die we het willen meegeven.'
Centraal in de zaak is een in de ruimte zwevende zwarte box waarin op 20 vierkante meter wisselende collecties en limited editions worden getoond.
Veel geld gaan ze er waarschijnlijk niet mee verdienen, maar het is dan ook imago-bouwen, zegt Van Bommel.
Het aantal verkochte paar schoenen in België is sinds de sponsoring van het nationaal voetbalelftal zeven jaar geleden, gestegen van 15.000 naar 35.000.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!