Tikkie, de betaalverzoek-app uit de stal van ABN Amro, kan na twee jaar prat gaan op niet onaardige cijfers. Het kent inmiddels 3 miljoen gebruikers, een derde daarvan heeft de app gekoppeld aan een ABN Amro-rekening. Die gebruikers betaalden sinds de introductie in 2016 al dik 1 miljard euro via Tikkie. De datacrunchers bij Tikkie weten dat cadeaus en gezamenlijke activiteiten (etentjes, uitgaan, festivals) de belangrijkste redenen blijven om een Tikkie te versturen, maar ook dat de dagelijkse boodschappen in populariteit toenemen. Ondanks het feit dat ook de andere grootbanken hun betaalverzoek-functionaliteit hebben, is Tikkie volgens ABN Amro in de lead. Het baseert zich daarbij op cijfers van Currence, de eigenaar van iDeal. Dat stelde begin dit jaar vast dat Tikkie een marktaandeel van 86 procent heeft.
ING en Rabobank willen overigens slechts in beperkte mate openheid geven over ‘hún Tikkie’. Beide banken hebben betaalverzoekfunctionaliteit ingebed in hun bank-app. De bank-app van ING kent 3,5 miljoen gebruikers. Een woordvoerder laat weten dat ‘Betaalverzoeken’ in de maand mei ongeveer 1 miljoen keer is gebruikt. ‘En het gebruik neemt toe.’ Hoeveel gebruikers daarachter zitten is niet duidelijk. Als ‘Betaalverzoeken’ door actieve gebruikers gemiddeld drie keer per maand gebruikt wordt, (let op! Aanname!), hebben we het over 330 duizend man. Een tiende deel van Tikkie.
Rabobank wil helemaal geen cijfers geven. De woordvoerder zegt wel dat onder Rabo-klanten het gebruik van Rabo Betaalverzoek toeneemt en het gebruik van Tikkie afneemt. ‘Een paar maanden geleden was het gebruik evenveel, inmiddels wordt Rabo Betaalverzoek door onze klanten vaker gebruikt dan Tikkie.’ De toename zit volgens Rabo-woordvoerder zowel in het aantal gebruikers, het aantal transacties als in het volume in euro’s.
Doorknallen
Maar die voorsprong is volgens Freek de Steenwinkel, directeur van Tikkie, geen reden om achterover te leunen. ‘We willen flink doorknallen, want ik geloof dat er uiteindelijk maar één partij overblijft.’
‘Net als bij consumenten is het idee om betalingen bij bedrijven makkelijker en sneller te laten verlopen. Ik huurde laatst bijvoorbeeld een auto en kreeg daarop een pdf-factuur in mijn mail. Dat is gedoe, want dan moet je dat hele IBAN-nummer en het factuurnummer gaan zitten overtikken. Dat laat je dan even zitten om het uiteindelijk twee weken later te betalen. Met een Tikkie had ik dat direct betaald. Niet alleen een kwestie van makkelijker maken voor je klanten dus, ook een kopzorg minder om je geld binnen te krijgen. Het leidt tot veel minder aanmanen en dus lagere incassokosten.’
‘Het biedt bedrijven ook de kans om het iets leuker te maken. Bij “consument naar consument” doen we dat met geestige gifjes. In de b-to-c-variant zullen bedrijven iets minder frivool doen, maar je kunt er wel je eigen draai aan geven.’
‘Grote partijen als KLM en Hartstichting werken al met ons samen én het is voorstelbaar dat Tikkie voor beroepsgroepen als schilders, kappers en glazenwassers ook interessant kan zijn.’
‘We hebben recent A-B-testen gedaan voor een Foodbox-merk (De Steenwinkel onthult het merk niet, red.), met 1800 debiteuren. 900 kregen een mail met een pdf, de andere helft een mail met een Tikkie. In het eerste geval werd er gemiddeld binnen zes dagen betaald, in het tweede geval gemiddeld binnen een uur en een kwartier.’
‘Ja, wat leuk is aan die pilot is dat het studenten tussen de colleges door snel iets te eten halen. Dan wil je geen lange rijen, anders stappen ze je winkel niet meer binnen. De boodschappen worden gescand met de app van Spar, vervolgens betalen ze met Tikkie. We testen dit ook in de winkeltjes waar ABN Amro-medewerkers hun broodjes kopen (Grab & Go, red.) en aan de cijfers zien we dat het daar intensief wordt gebruikt.’
‘Als je kijkt naar de huidige praktijk in de supermarkt, zie je dat er veel ruimte is ingeruimd voor rijen en kassa’s. We gaan met z’n allen in die rij staan om af te rekenen. Dat kan echt makkelijker.’
‘Kijk, uiteindelijk komen bank- en andere passen aan de wilgen te hangen, de smartphone of wearables krijgen de lead. Natuurlijk proberen supers die functionaliteiten in hun eigen app te krijgen. Voor ons is het interessant om te kijken wat de mogelijkheden zijn om het verder te trekken, bijvoorbeeld door ín de app van de supers geïntegreerd te worden. Het voordeel dat Tikkie heeft ten opzichte van de separate supermarkt-apps, is dat Tikkie het volume heeft. En mensen doen hun boodschappen niet bij slechts één supermarkt.’
‘Het is te vroeg om daar iets definitiefs over te zeggen. Wat we nu eerst willen testen is hoe consumenten het vinden om te scannen met hun smartphone en vervolgens met tikkie te betalen. Vanaf daar kijken we hoe we het verder uitbreiden. Daarnaast willen we Tikkie gaan neerzetten in e-commerceAfrekenen bij een webshop? Dat kan makkelijker en sneller met Tikkie. Daarbij denken we niet per se aan Bol.com, Coolblue of Hema.nl, maar meer aan kleinere webshops. Later meer daarover.’
First mover?
Het is niet zo dat Tikkie daadwerkelijk de first mover was op het gebied van betaalverzoekjes. Ali Niknam, oprichter en eigenaar van Bunq, zei recent in een interview in Adformatie dat Bunq eerder was, en dat Tikkie de truc van Bunq heeft afgekeken. De Steenwinkel glimlacht. ‘Bunq was niet de eerste hoor. Er waren al heel wat initiatieven. Venmo in de USA bijvoorbeeld, Swish (uit Zwitserland dus), Mobile Pay (Denemarken). ING had Twyp, maar dat is na een jaar uit de Nederlandse appstore gehaald.’
Het succes van Tikkie draait volgens De Steenwinkel om twee dingen. Je moet iets hebben dat consumenten helpt, en je moet een excellente executie hebben. Voor dat laatste is de agile werkwijze – werken in sprints – bij Tikkie van groot belang geweest. De Steenwinkel: ‘Elke keer als we een verbetering hadden doorgevoerd, gingen we daarmee de straat op om feedback te vragen. (De mensen van Tikkie waren om die reden frequente bezoekers van Café De Balie en Crea Café) Op die manier verbeter je telkens stap voor stap. Als je elke keer maar blind functionaliteiten toevoegt, krijg je een kerstboom.’
‘We willen hard blijven doorgroeien. Aan de consumentenkant zitten we nu op ruim drie miljoen actieve gebruikers en we gaan flink doorknallen. Waarom? Ik geloof dat er uiteindelijk één partij overblijft. Een gouden regel is altijd dat als je penetratie hebt bij tien procent van je beoogde doelgroep, dat je dan een versnelde groei gaat zien. Dat is het tipping point. Dat gebeurde ook. Bij een half miljoen actieve gebruikers, zag je het netwerk opeens heel snel groeien. Iedereen kent Tikkie inmiddels, het wordt vertrouwd. Dat is goed voor bedrijven die het gebruiken, en andersom, hoe meer bedrijven het gebruiken, des te sneller groeit het vertrouwen in de markt.’
‘We gaan nieuwe dingen doen. We zijn bezig met de functionaliteit van makkelijk en snel “direct betalen” (dus zonder dat daar een betaalverzoek aan vooraf ging, red.), maar daar kom ik in een later stadium graag nog op terug. En verder zit de groei dus opgesloten in het koppelen van consumenten aan bedrijven, zoals ik al heb uitgelegd.’
Verdienmodel
Tikkie verdient niets aan transacties tussen consumenten onderling. Daar zit volgens De Steenwinkel ook geen verstopte bedoeling achter om nieuwe klanten binnen te halen, ook al heeft twee derde van de gebruikers hun Tikkie-account gekoppeld aan een rekening bij een andere bank. Het geld wordt verdiend door de fee die bedrijven per transactie betalen.’
‘Ik wil daar niet al te politiek in zijn, maar we hebben daar nul plannen voor. De buitenwacht heeft er vertrouwen in dat wij daar heel braaf in zijn en ik geloof ook niet dat dat het spel wordt. De modellen waar we het over hadden zijn interessanter.’
‘Nee.’
‘Als dat eenmaal zover is, moeten we zo stevig mogelijk staan, met diensten die van waarde zijn voor de consument. Ik ben ervan overtuigd dat dat genoeg is om het spel te winnen in die markt. Een aantal van de big techs hebben oplossingen die ze uitproberen in verschillende landen. Sommigen met succes. Tegelijkertijd was recent in het nieuws dat het marktaandeel van Apple Pay zou zijn gedaald in de Verenigde Staten. Het is hartstikke belangrijk om onze voorsprong te behouden en uit te breiden.’
‘Die heb ik bedacht. We waren aanvankelijk met vijf man. We hebben mensen in de schil om ons heen gevraagd om een idee voor een naam in te sturen, wat leidde tot een longlist van 300. Die hebben we teruggebracht naar lijstje van vijf. Met dat lijstje zijn we naar Crea Café gegaan, waar Tikkie als meest geschikt uit de bus kwam. Mensen zeiden: “Tikkie maakt finance vriendelijk”.’
‘”Cheq” en “Kaching” (kassageluid, red.), waren twee andere goede kanshebbers.’