Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeers moeten zich bewust zijn van de misleidende kracht van cijfers

We moeten nog kritischer met de conclusies uit onze eigen datasets omgaan, stelt Mabel Nummerdor.
Miniatuurvoorbeeld
Familie-selfie na het stemmen voor de Turkse verkiezingen.
© ANP, Jerry Lampen
Miniatuurvoorbeeld
Familie-selfie na het stemmen voor de Turkse verkiezingen.
© ANP, Jerry Lampen

De  meerderheid van de Turken in Nederland heeft  Erdogan gestemd. Gezien zijn dictatoriale trekjes en de grondwetswijziging waarin zijn loopbaan als despoot de komende tien jaar is gestut, ging er een vlaag van ongerustheid door mij heen toen ik dat las.  

related partner content for mobile comes here

Gelukkig herinnerde ik mij het onthutsende verhaal van Geeke Bruin-Muurling. Als wiskundige werkt zij al jarenlang aan vernieuwing van ons rekenonderwijs. Het is haar missie om het belang van wiskundige vraagstelling op de onderwijsagenda te houden. Haar verhaal onthulde de misleidende kracht van cijfers.

Als voorbeeld gaf ze een blaadje met staafdiagrammen op basis waarvan een goede vriendin van haar moest beslissen of ze wel of geen chemokuur zou ondergaan. Een gesimplificeerde weergave van overlevingskansen met en zonder deze behandeling. Als patint leek het een logisch causaal verband, gedegen rationele input op basis waarvan een weloverwogen beslissing genomen kan worden.

Althans dat zou je denken. Met een aantal belachelijk simpele aanvullende vragen liet Bruin-Muurling zien dat de staafdiagrammen ronduit misleidend kunnen zijn. 'Lieg-grafieken omringen ons iedere dag en geven valse zekerheid.'

En die meerderheid van die Turkse Nederlanders blijkt toch ook net wat subtieler te liggen. Allereerst ging minder dan de helft van de stemgerechtigde Turkse Nederlanders naar de stembus. Daarmee valt deze kop van de Volkskrant vrijwel direct onder een andere kop: namelijk die van journalistieke misleiding.

Geeke haar verhaal is een pleidooi voor de ontwikkeling van kritisch wiskundige houding te beginnen in het basisonderwijs en het VO. Wellicht ook in marketinggeledingen een aardige aanvulling op ons curriculum van een leven lang leren.  

Waar  wij ons gretig omwentelen in de gouden beloftes van big data, weet de marketeer zelf steeds minder of de conclusies die uit de zee van nullen en enen worden gedestilleerd, überhaupt wel voortkomen uit het stellen van de juiste vragen. In je vraagstelling schuilt vaak onbewuste vooringenomenheid. Vaak heb je zelf niet door, dat je sturend bent in het zoeken naar patronen.  

Wiskunde kennis geeft meer inzicht in de mechanismen van algoritmes. Het leert je onderscheid te maken tussen causaliteit en correlatie. Data en schijnzekerheid: wellicht vraagt het om masterclasses zuivere wiskunde en moeten we met zijn allen geregeld naar de mindgym om er voor te zorgen dat wij niet alleen wiskundekritisch de krant lezen maar nog kritischer met de conclusies uit onze eigen datasets omgaan.

Mabel Nummerdor is trendwatcher, bestuurslid NIMA en auteur van Holy Fuck.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in