Overslaan en naar de inhoud gaan

Het bureau van de toekomst is hetzelfde als dat van gisteren

De roep om nieuwe bureaurelaties is een bevlieging. Op den duur willen adverteerders toch weer één aanspreekpunt, zegt Julian Stevense.
Miniatuurvoorbeeld
© Creative Commons
Miniatuurvoorbeeld
© Creative Commons

De afgelopen tijd is er veel gesproken over de wijze waarop adverteerders hun toekomstige bureaurelaties wensen in te vullen en de wijze waarop de bureaus hun organisatie moeten inrichten om hier optimaal op in te spelen. Grote namen als P&G en WPP kwamen regelmatig voorbij, waarbij de traditionele bureaurelaties en traditionele bureaus al snel als achterhaald werden weggezet. Ook binnen ons vakgebied moeten we rekening gaan houden met de ontwikkeling van agile samenwerkingsvormen, waarbij de beste teams uit verschillende disciplines en bureaus bijeen worden gebracht voor een specifiek project.

related partner content for mobile comes here

Verandering is de enige constante binnen ons vakgebied en zoals Darwin al stelde, moeten we flexibel zijn en mee-veranderen om te kunnen overleven. We moeten dus flexibel en wendbaar zijn, oftewel lean en agile. Toch is deze ‘plotselinge’ behoefte aan verandering niet nieuw. De grote reclameconglomeraten zijn juist ontstaan vanuit de klantbehoefte om alle disciplines onder één dak te verzamelen. Vooral de grote adverteerders waren op zoek naar een one-stop-shop solution, waar diezelfde adverteerders nu juist op zoek gaat naar een verzameling van onafhankelijke specialisten

 

Klanten zullen uiteindelijk toch weer op zoek gaan naar het gemak van één centraal aanspreekpunt en partners die het overzicht over alle disciplines kunnen behouden

Juilan Stevense

De drang naar een vernieuwde invulling van de relatie is dus niets nieuws. En de uitkomst laat zich ook redelijk voorspellen. Klanten zullen uiteindelijk toch weer op zoek gaan naar het gemak van één centraal aanspreekpunt en partners die het overzicht over alle disciplines kunnen behouden. Grote bureaunetwerken zullen een (deel)belang nemen in specialistische bureaus, maar deze zelfstandig laten opereren. Uiteindelijk zal er dus niet heel veel gaan veranderen. Maar we zouden geen marketeers of reclameprofessionals zijn als we naar buiten toe niet de indruk zouden wekken dat we iets groots en meeslepends gaan doen dat volledig anders is dan al het voorgaande. Dat is tenslotte onze specialiteit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Eveline Davidis

Dit lijkt me sterk. Ik merk dat bij adverteerders meer en meer specialistische kennis aan boord is, waardoor het logische gevolg is dat er ook vaker direct met specialistische partijen gewerkt gaat worden. De regie moet juist bij de adverteerder liggen, niet bij een 'allesomvattend' bureau, die onder aannemers aanstuurt. Adverteerders kiezen niet voor gemak, maar gaan voor efficiency en samenwerken met de beste partijen in de markt voor het beste resultaat. Één aanspreekpunt voor alles is echt verleden tijd.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in