Hij zegt enkele dingen die veel journalisten bij de PCM-dagbladen pijn zullen doen.
Als commissaris drukt Garbiner namens investeerder Apax zijn stempel op PCM, schrijft de Volkskrant. Zelf zegt hij dat hij in samenspraak met de raad van bestuur beslist over strategische investeringen van het bedrijf.
Maar over journalistieke sleutelprojecten geeft hij wel luid en duidelijk zijn mening.
Zoals over de recente vernieuwing van de zaterdagse Volkskrant: 'Daarin hebben wij flink geïnvesteerd. En wat levert het op? Niets! De zaterdageditie van de Volkskrant is voor PCM een van de belangrijkste producten. Maar veel lezers is het niet eens opgevallen dat die krant is veranderd.'
Volgens de Volkskrant is Grabiner (47) nadrukkelijk aanwezig op de eerste verdieping van het Volkskrant-gebouw aan de Wibautstraat te Amsterdam, waar de holding zetelt.
Het heeft hem tijd gekost de historie van de uitgever te doorgronden, zegt hij.
PCM was volgens hem in de greep van stichtingen die vooral het eigenbelang vooropstelden. Dit had een verlammende uitwerking op de ontwikkeling van het bedrijf. Er is in de top 'veel energie mee verloren gegaan'.
Als voorbeeld noemt hij de verkoop van Het Parool aan de Belgische Persgroep.
'Dat heeft enorme spanningen teweeggebracht. Maar die interne politiek, dat almaar met elkaar bezig zijn, is nu verdwenen. Het afgelopen jaar kon 'Theo' (Bouwman, red.) zich eindelijk met de business bezig te houden. Want de aandeelhouders zitten op één lijn.'
Volgens de commissaris genereert PCM nog niet de omzet die de grootaandeelhouder zich had voorgesteld.
Apax dacht in 2004 met PCM zijn slag te slaan op het dieptepunt van de markt, maar vervolgens is gebleken dat het de kranten alleen maar slechter gaat.
'De dalende economie is hardnekkiger dan gedacht. Dat maakt het leven zwaar voor uitgevers. Je kunt je berekeningen niet stoelen op herstel en weet dus niet of je je doelstellingen zult halen. Je leeft van maand tot maand. Maar de winstcijfers van PCM zijn nog altijd in orde.'
De basis van het bedrijf moet wel worden verbreed tot andere media. 'En naast nieuwe acquisities moeten we autonoom beter presteren. Al met al is dit een proces dat acht tot tien jaar in beslag zal nemen.'
In de tussentijd zal Apax investeren in PCM, belooft Grabiner: 'Want voor de overlevingskansen van dit bedrijf is meer nodig dan economisch herstel.'
Er zullen bij de kranten nieuwe initiatieven moeten worden genomen.
Grabiner: 'Daarnaast kijken we naar alles wat in de Nederlandse mediamarkt te koop is. Dat kan een radio- of tv-zender zijn, maar je kunt ook denken aan uitbreiding van de professionele uitgaven. PCM moet agressiever opereren. Maar het moet wel passend en verantwoord zijn, we kopen niet louter om maar zo snel mogelijk te kunnen groeien.'
Het bedrijf heeft heel sterke merken en veel journalistiek talent in huis, aldus Grabiner. Hij denkt dat daar veel meer geld uit valt te halen dan nu het geval is.
'Dat is ons gezamenlijk belang; van redactie en van commercie. Voordat wij in PCM stapten, ontmoette ik een oud-hoofdredacteur van de Volkskrant. Die was er trots op dat hij de commerciële poot van het bedrijf buiten de redactie had weten te houden. Hij zag die mensen als vijanden. Onvoorstelbaar!'
Grabiner gaat nog even door: 'Ik vind het teleurstellend dat de bedrijfsleiding er nog niet in is geslaagd een zondagskrant te ontwikkelen waar wij in geloven. We hebben veel geld in de ontwikkeling ervan gestoken. Maar als je het doet, moet je wel een substantiële doelgroep bereiken. We willen marktleider zijn, want zo bind je de grote adverteerders aan je.'
En: 'Trouw is een prachtige krant, mijn favoriet binnen PCM, maar de oplage is te laag om relevant te zijn voor adverteerders. Een zondagskrant op dat niveau hebben we niet nodig. Het mooie van de Nederlandse dagbladmarkt is dat tussen De Telegraaf en de Volkskrant een enorm gat ligt dat nog kan worden gevuld.'
Hij denkt ook dat PCM de slag heeft gemist op de markt van gratis kranten. Met de gratis krant 20 minuten, van oorsprong Zwitsers, heeft Apax ervaring opgedaan in het buitenland.
'Ik denk dat gratis kranten in de toekomst alleen gedijen als ze in het bezit zijn van de lokale uitgevers. We voeren momenteel het debat hoe PCM in deze markt positie moet kiezen. Je kunt zelf zo'n krant gaan maken, je kunt ook denken aan een overname of een deelneming. Maar voor mij staat vast dat PCM hier iets moet doen.'
De gratis kranten bewijzen voor Grabiner dat er geen in beton gegoten wetten zijn voor dagbladuitgevers.
'Jaren is gezegd dat jongeren geen kranten lezen, dat ze ongeïnteresseerd en onbereikbaar zijn. De gratis kranten bewijzen het tegendeel. Dan kun je zeggen: gratis, logisch, maar ik zie er het bewijs in dat de conventionele wijsheden van uitgevers geen stand houden. In dit vak gaat het om innovatie. Als er genoeg energie en talent in een redactie zit, zullen wij vernieuwing ondersteunen. Want als onze redacties die drang zouden missen, zitten we pas echt in de problemen.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!