Net als twee jaar geleden (toen Gsus won) wint dit jaar een partij de Nima Marketing Excellence Award (voorheen: Nima Marketing Jaarprijs), die eigenlijk niet aan marketing zegt te (willen) doen: Suitsupply.
Sterker nog: marketing is eigenlijk een beetje verdacht.
Oprichter Fokke de Jong van Suitsupply: 'Een onderneming wordt niet bedacht, maar gemaakt.'
De Jong heeft dus geen marketingbeleid, vindt hij. Wel zoekt hij met acties, die bij het merk passen, de publiciteit en heeft hij met zijn vestigingsbeleid (langs de grote wegen) een usp.
Bovendien wil hij de verkoop van de producten geheel in eigen hand houden: op plekken die hij maximaal kan controleren.
Maar marketing is slechts SALES in de beleving van De Jong. Hij neemt wel alleen mensen aan die heel erg sterk in het merk geloven.
Suitsupply wint dus de overall-Nima Marketing Excellence Award dit jaar, omdat het heel goed doorheeft hoe het zich onderscheidend presenteert. De oprichter is een echte ondernemer die haarfijn weet wat bij het merk hoort en wat niet.
De Jong is blij met de prijs, maar: 'we zijn niet uit op een marketingprijs. Het uiteindelijke doel van Suitsupply is een tevreden klant en de daarmee gepaard gaande omzet. Zolang die blijven bestaan is Suitsupply tevreden'.
Toch heeft het Nima nog wel wat ontwikkelingswerk te doen. Want bij de inzendingen waren nogal wat partijen die afhaakten, omdat ze helemaal niet met marketing geassocieerd wilden worden. (zoals G-star, Marcel Wanders en OMA).
Goed, het was feest vanavond en dus waren er prijzen met winnaars en een paar verliezers.
In de Heineken Experience grepen de Rabobank (vorig jaar nog/al winnaar) en Philips naast de overall-award, omdat die dus naar Suitsupply ging.
Er was niet een prijs, zoals alle voorgaande edities, maar vier in totaal. Naast de overall-prijs ging de prijs in de categorie Innovatie naar DSM, voor Senz Umbrella's en Marqt.
In de categorie Connected Customer greep Geen Stijl mis (ondanks of dankzij alle geblaat over paarse broeken en de gespeelde weerzin van Dominique Weesie&co tegen marketing) en won TomTom.
Hi van KPN bleef ook met lege handen achter.
De laatste categorie is MVO en daarin won Green Wheels.
Voor TNT en Tony Chocolonely .
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!