Sponsor van het Jaar: Essent

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

is tijdens de jaarlijkse uitreiking van de , de prijs voor de beste sponsorcases in Nederland, uitgeroepen tot Sponsor van het Jaar.

In Boom Chicago in Amsterdam overhandigde Joop Alberda vanavond de prijs aan Essent's Sponsor Manager Paul Boehlé.

Ik was er niet bij, maar volgens de organisatie krijgt Essent de prijs, omdat het bedrijf sponsoring als 'een serieus en waardevol marketingcommunicatie-instrument gebruikt om het merk Essent een hoge bekendheid en positieve uitstraling te geven'.

Ja, dat lijkt me nogal logisch. Is bij al die anderen die niet winnen, sponsoring dan erg schadelijk voor merk, lijf en leden?

Het jury-rapport: 'Essent laat zich zien als een betrouwbare en solide partner die weet dat sponsorships voor de moet worden aangegaan'. Essent sponsort onder andere schaatsen, het Wereld Natuur Fonds, de Essent Awards en een groot aantal culturele festivals en musea.

Frank Weijers, managing director bij Unilever, kreeg de prijs van Sponsor Personality van het Jaar.

Weijers is de drijvende kracht achter Unilever's sponsorships zoals Life & Cooking, Idols, de OMO Buitenspeelbond en het NOC*NSF sponsorship dat dit jaar werd uitgebreid met de sponsoring van Foppe de Haan's Jong Oranje.

Vorig jaar mocht Harry Dekker al een Sponsorring in ontvangst nemen voor Unilever als Sponsor van het Jaar, dit jaar ging de persoonlijke prijs dus naar collega Weijers (die vorig jaar ook al een Sponsorring voor de OMO Buitenspeelbond kreeg).

'Frank Weijers laat zien over veel visie te beschikken en is daarbij niet bang zijn nek uit te steken', volgens de jury. Overigens ook de reden waarom Weijers twee jaar geleden al genomineerd werd voor de Marketeer of the Year ?prijs.

In de categorie Media werden twee winnaars gekozen: Heineken en Mijn Tent is Top (RTL) en Holiday on Ice en Sterren Dansen op het IJs (SBS). Volgens de jury waren 'beide cases over alle categorieën gezien de beste cases'.

Ook dat lijkt me een zinvol uitgangspunt voor een prijs, maar vaag bleef wat ze dan zo goed gedaan hebben.

Andere winnaars tijdens de avond waren Plus, official partner van de Eredivisie, in de categorie Sport.

UPC kreeg een Ring in de categorie Cultuur & Entertainment voor de sponsoring van De Uitmarkt.

KPN won de SponsorRing Kunst voor de sponsoring van het International Film Festival Rotterdam vanwege de 'uitstekende poging om de core-business van KPN te vertalen naar en te gebruiken voor een partnership'.

Ben & Jerry's sleepte de SponsorRing in de categorie Maatschappij in de wacht met de sponsoring van War Child onder de noemer Peace Love and Icecream in een samenwerking waar-volgens het juryrapport-'het enthousiasme vanaf spat'.

In de categorieën Smart Budget en Innovatie kregen respectievelijk OB een SponsorRing voor de sponsoring van beachvolleybal en Rabobank een SponsorRing voor Rabo Sport.TV in de categorie Innovatie.

Marcel Beerthuizen, initiatiefnemer van de prijs (en MolBlogger), nam na acht jaar afscheid als voorzitter van de Stichting Sponsor Ringen. Zijn plaats wordt overgenomen door bestuurslid Henri van der Aat.

Naast Niek Jan van Damme bestond de SponsorRingen hoofdjury uit Alfred Levi (3MO), Ruurd Hielkema (Trendbox), Ronald Goes (Talpa TV), Florien Vaessen (ABN AMRO) en Johan Wakkie (KNHB).

Vraag aan Marcel: waarom is het juryrapport zo obligaat algemeen en kunnen we zo weinig leren van de Sponsorring?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie