Snap - het bedrijf achter de app Snapchat - test een nieuw verdienmodel in zijn socialmedia-app. Sommige Amerikaanse gebruikers zien nu advertenties ín Snapchat-stories, dus over het tijdelijk zichtbare bericht van de maker heen. Snap deelt de inkomsten met de maker. De komende tijd krijgen meer gebruikers de nieuwe advertentievorm te zien, schrijft The Verge.
Snapchat-gebruikers zien al lange tijd advertenties tussen stories door, maar de berichten zelf waren tot dusver reclamevrij. Het experiment brengt daar verandering in en moet zowel Snap als makers meer inkomsten opleveren.
Alleen voor bekende makers
Het merendeel van de Snapchat-gebruikers gaat waarschijnlijk geen geld verdienen aan Snap's strategie. Het bedrijf deelt de inkomsten namelijk alleen met zogeheten Snap Stars, hele bekende en geverifieerde accounts. Zij verdienen doorgaans al geld aan hun video's.
Snap betaalt miljoenen voor content
Zo betaalt Snap bekende accounts om content te blijven maken voor Snapchat, onder andere om zijn honderden miljoenen gebruikers te blijven vermaken. En om te voorkomen dat populaire Snapchatters de overstap maken naar grote concurrent TikTok en het opkomende YouTube Shorts. Snap zegt in 2021 meer dan 250 miljoen dollar betaald te hebben aan bekende Snapchat-accounts.
Maandelijks krijgen dergelijke accounts totaal miljoenen dollars om Spotlight-video's te maken. Veel Snapchat-gebruikers besteden inmiddels meer tijd in het Spotlight-tabblad dan aan het plaatsen en bekijken van stories, zei Snap-directeur Evan Spiegel begin februari.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!