Postorderbedrijf Otto hoeft geen lcd-televisies te leveren voor 99 euro.
Dat heeft de rechtbank in Breda vandaag beslist in het kort geding dat de stichting Postwanorder had aangespannen tegen het Tilburgse bedrijf, meldt het ANP.
Otto bood de tv's in oktober voor 99 euro aan op zijn website.
14.000 Klanten bestelden een televisie voor deze prijs, maar Otto weigerde te leveren. Volgens het bedrijf was er sprake van een systeemfout en wisten consumenten best dat het bedrag niet klopte.
Bijna duizend klanten sloten zich aan bij de stichting Postwanorder, die eiste dat het postorderbedrijf zijn belofte nakwam. Volgens de rechter is het voldoende aannemelijk dat de prijs van 99 euro een vergissing was en geen publiciteitsstunt, zoals de stichting Postwanorder suggereerde.
Verder is hij het met Otto eens dat de consumenten die een lcd-tv bestelden voor dit bedrag redelijkerwijs konden weten dat dit geen reële prijs was. Dit geldt zeker voor degenen, die hun bestelling pas deden nadat op allerlei internetfora een hype was ontstaan rond de 'stuntaanbieding' van Otto.
Advocaat Dirk Schreuder van de stichting Postwanorder noemt het vonnis teleurstellend. 'De rechter stelt wel vast dat Otto zijn automatiseringsproces niet op orde heeft, maar legt de verantwoordelijkheid toch bij de consument. Die had maar moeten ruiken dat het om een fout ging en niet om een prijsstunt.'
Otto betreurt het dat deze situatie heeft kunnen ontstaan, maar denkt dat het goed is dat thuiswinkeliers 'niet kunnen worden opgehangen aan evidente verschrijvingen'.
Volgens een woordvoerster van het postorderbedrijf wordt er gewerkt aan een noodplan, zodat fouten in de webwinkel voortaan eerder kunnen worden rechtgezet.
De foutieve prijs voor de lcd-tv stond een week lang op het internet.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!