Premium

AI-avatar van John de Mol spreekt mediabureaus 'persoonlijk' toe

Innovatietak van Talpa Network ontwikkelde een AI-avatar van De Mol om hem speeches te laten geven voor tientallen mediabureaus.

De bewerking van de AI-avatar van John de Mol
Afbeelding: Talpa Network

Meer dan dertig verschillende mediabureaus zijn toegesproken door een avatar van Talpa Network-ceo John de Mol. De innovatietak van het bedrijf heeft een avatar ontwikkeld met behulp van artificiële intelligentie (AI), die zo gepersonaliseerde speeches kan geven zonder dat de echte De Mol zich ermee hoeft te bemoeien. Talpa Network zette de AI-avatar van De Mol in tijdens een roadshow langs partners om zijn commerciële strategie voor 2025 te vertellen.

Realistische audio maken

In een blogpost legt het bedrijf uit hoe de AI-avatar van De Mol ontwikkeld is. Als eerste zijn er wat audio- en video-opnames gemaakt van de mediamagnaat - uiteraard met zijn medewerking. Die opnames zijn in de tool ElevenLabs gegooid, waarmee een stem te klonen is. En in principe dus alles kan zeggen met de stem van de betreffende persoon. 

Om de stem realistischer te maken, zijn de tientallen audiospeeches bewerkt via After Effects (om ruis te verwijderen) en Adobe Podcast (verdere geluidsverbetering). 'Dit leverde een kraakhelder audiobestand op, dat de goedkeuring kreeg van onze radiomakers en dat klaar was voor de AI-avatar', valt te lezen in de blog. In een screenshot op de blog is te zien dat er speeches zijn gemaakt voor bureaus als Wavemaker, Zigt en Zuiver. 

AI-tool weigert John de Mol te klonen

Na het afronden van de audiobestanden wilde Talpa Network een visuele kloon van De Mol maken, en die de audio laten uitspreken. Maar daar stak de gekozen AI-tool HeyGen in eerste instantie een stokje voor. HeyGen herkent namelijk 'publieke figuren' en weigert om zomaar AI-avatars van die bekende mensen te maken. Logisch, want voor figuren als Mark Rutte, Marco Borsato en dus ook John de Mol kan het schadelijk zijn als levensechte AI-klonen op internet desinformatie verspreiden. 

Dat weet John de Mol maar al te goed: een paar jaar geleden voerde hij rechtszaken tegen Google en Meta (Facebook) om nep-advertenties waar hij een rol in speelde

Nadat De Mol en HeyGen allebei schriftelijk toestemming gaven voor het genereren van een AI-kloon, kon Talpa Network aan de slag. Er is gefocust op het creëren van een avatar die subtiele bewegingen maakt bij de zinnen die hij uitspreekt, om menselijker over te komen.

John de Mol Talpa Network
AI-avatars van John de Mol in HeyGen Afbeelding: Talpa Network

Nabewerking

De AI-avatar van De Mol is na de creatie door HeyGen nog 'afgewerkt' in After Effects. Er is specifiek aandacht besteed aan de kleurcorrecties en schaling, zodat de AI-avatar aansluit bij zijn achtergrond. Dat is een bureau waar wat spullen op liggen, net alsof de echte De Mol er zit. 

Talpa Network deelt voor zover bekend geen video van de AI-avatar om kijkers zelf te laten bepalen wat ze van de avatarkwaliteit vinden. Het bedrijf schrijft dat de AI-avatar 'een succes' was. 'Mediabureaus reageerden enthousiast op de persoonlijke benadering en gaven aan dat het voelde alsof John ze zelf toesprak'.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie