Op avontuur met merken

In deze tijden van onzekerheid, coping en transitie ligt er een rol voor merken en organisaties om een navigator te zijn.

Beeld uit campagne 'Wat doe jij morgen?'
Randstad

Wat doe jij morgen? Dat is de vraag die Randstad Nederland voorlegt in haar nieuwe campagne. Dus om die vraag te beantwoorden gaan we van morgen even terug naar gisteren.

Op 4 maart 2017 was de heading van de column van Jim Stolze in Het Financieele Dagblad “Alsjeblieft, géén minister van Technologie”. Hij haalde in zijn column Antoine de Saint-Exupery aan door te verwijzen naar de door hem geschreven tekst: 'Als je een schip wil bouwen, vraag je mensen niet om hout te verzamelen en geef je ze geen opdrachten. Liever leer je ze verlangen naar de schoonheid en de oneindigheid van de open zee'. De essentie van Jim was: “Iedereen is verantwoordelijk voor onze digitale vaardigheden. Van de schoolonderwijzer tot en met de conciërge. Van de bode tot en met de minister-president.”

Kernwaarden en principes

Maar bijna twee jaar later is er eigenlijk nog niets veranderd. Net als in maart 2017 organiseren we nog steeds seminars, congressen en wake-up calls, verschijnen er duizenden verhalen, boeken en blogs over de aanstaande veranderingen maar het lijkt wel alsof het allemaal niet echt doordringt. De sense of urgency ontbreekt en aan de vergadertafels zitten nog steeds dezelfde bestuurders die met de kennis van gisteren de problemen van morgen bespreken.

Ook in de marketingcommunicatie zien we relatief weinig gebeuren. En omdat er gelukkig geen minister van technologie is komt er ook geen campagne van de Rijksoverheid. Toch gaat de vooruitgang niet wachten tot wij er klaar voor zijn. Als we al verandering zien dan gaat de discussie de laatste tijd over de kernwaarden en principes. De Adformatie van de laatste maanden is een mooie spiegel van deze trend. Maar in tijden van verandering is er naast kernwaarden en principes ook een visie nodig. Waar beweegt de wereld heen en wat is dan de rol van een merk in deze verandering?

Issues op de kaart zetten

“Mensen zijn in crisis als ze hun verhaal verliezen”, stelt Arjo Klamer, hoogleraar in de economie van de kunst en cultuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam. In deze tijden van onzekerheid, coping en transitie ligt er een rol voor merken en organisaties om een navigator te zijn. Een navigator die als houvast kan dienen door een nieuw verhaal te vertellen dat de kansen laat zien. Die issues op de kaart zet, bespreekbaar maakt en binnen dat thema een heldere positie inneemt.

Randstad zet de eerste stappen in dit avontuur en beperkt zich gelukkig niet tot alleen de videoboodschap. In een brede aanpak gaat men op zoek naar een mogelijk antwoord over de toekomst van werk. Met een duidelijke maatschappelijke boodschap over anders denken. Daarom is de vraag “wat doe jij morgen?” die Randstad stelt uiterst relevant. Extreem geloofwaardig en in relatie tot het domein werk onderscheidend. Maar nog beter, een merk dat eindelijk eens doet wat we al veel langer hadden moeten doen.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Jim Stolze
Hi Gert, wat leuk dat je mijn column uit 2017 hebt verwerkt in dit stuk.

Het is inderdaad nog steeds waar: digitaal gaat iedereen aan. Daarom ben ik erg trots dat we binnen een maand al 5000 mensen naar de (gratis) online cursus kunstmatige intelligentie hebben weten te krijgen.

Deelnemers van 10 jaar tot en met 81 jaar! Concierges, onderwijzers en bodes. Alleen nog geen minister president :-)

Jim
www.ai-cursus.nl
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie