Ook Lego adverteert voorlopig niet op social media

De speelgoedfabrikant wil nagaan of socialmediakanalen genoeg doen in de strijd tegen haatzaaien en discriminatie.

Lego plaatst de komende dertig dagen geen advertenties op social media. In die periode wil de speelgoedfabrikant nog eens goed nagaan of socialmediakanalen genoeg doen in de strijd tegen haatzaaien, discriminatie en nepnieuws. Het Deense concern, onlangs nog uitgeroepen tot 's werelds meest geliefde merk, volgt met de stap tal van andere bedrijven, die in de nasleep van grote antiracismeprotesten besloten niet meer te adverteren op Facebook. 

Ruim 250 bedrijven hebben zich op het moment van schrijven aangesloten bij de adverteerdersboycot van Facebook. Het platform ligt zwaar onder vuur na de verspreiding van nep-informatie over het coronavirus en toen het bedrijf geen actie ondernam nadat de Amerikaanse president Donald Trump tijdens de Black Lives Matter-demonstraties op Facebook schreef: When the plundering starts, the shooting starts.

De boycot begon met de campagne #StopHateForProfit waarmee Amerikaanse burgerrechtenorganisaties Facebook in het hart willen raken: de advertentie-inkomsten. Als eerste besloten outdoorkledingbedrijven Patagonia en The North Face mee te doen, vrijdag sloot de Amerikaanse tak van Unilever aan. Sindsdien groeit de lijst snel. Onlangs kondigden onder andere Ford, Adidas, Coca-Cola en Microsoft deels of helemaal met advertenties op platforms als Facebook te stoppen.

Ook het Nederlands-Britse Unilever kondigde een dergelijke stap aan. Het voedings- en wasmiddelenconcern achter merken als Dove, Knorr en Lipton zal in ieder geval dit jaar geen advertenties voor de VS plaatsen op Facebook en Twitter.

Met name Facebook moet het ontgelden bij burgerrechtenorganisaties die strijden tegen racisme. Ze nemen het de techgigant kwalijk dat berichten die oproepen tot geweld tegen Black Lives Matter-demonstranten niet worden verwijderd. Ook zou er te weinig worden gedaan tegen nepnieuws.

(ANP/Adformatie)

Lees ook: Boycot Facebook voelt als revolutie, maar lijkt gedoemd te mislukken, stellen experts

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie