Online shops en sites niet klaar voor de mobiele consument

Onlangs werd mijn aandacht getrokken door een persbericht van het Interactive Advertising Bureau over mobile advertising.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In het eerste halfjaar van 2013 is de groei van mobile advertising ingezet: de advertentieomzet via mobiel is verdubbeld ten opzichte van 2012. Dat betekent dat het lucratief begint te worden om te adverteren op smartphones en tablets. Andere cijfers met betrekking tot mobile devices laten inderdaad zien dat consumenten het ‘traditionele’ desktop-kanaal, meer en meer afwisselen met het gebruik van smartphones en tablets. Mobiel shoppen en adverteren breekt nu echt door, maar veel online retailers lijken nog onvoorbereid op de mobiele consument.

Een aantal cijfers op een rij
In de tweede helft van 2012 hebben 1,7 miljoen consumenten via internet een aankoop gedaan met een mobiel apparaat. In de tweede helft van 2011 waren dit er nog 980.000. Het aantal mobiele kopers is daarmee in het tweede half jaar van 2012 met 73% gegroeid ten opzichte van het jaar daarvoor (zie de figuur hiernaast van Thuiswinkel.org).

De meest populaire productgroep onder mobiele kopers is kleding, 34% kocht in dit segment. Andere populaire productgroepen zijn boeken (24%), sportartikelen (20%), persoonlijke verzorging (17%) en computer hardware (16%). Van de diensten worden vooral tickets (muziek, film, sport) via mobiel besteld (14%). Gelet op de groei van aankopen op mobile devices, is het opmerkelijk dat hier tot op heden relatief weinig aandacht voor is. Daarentegen wordt uitgebreid stilgestaan bij de omzetgroei van online shoppen in het algemeen in de eerste helft van 2013. Het aantal online bestellingen steeg van 42 miljoen naar 46 miljoen. Mooie cijfers, maar is dit nog zo bijzonder? Immers, de online sector groeit al jaren (zie de tabel hiernaast van Thuiswinkel.org) en inmiddels is 9 van de 10 Nederlanders regelmatig actief online. Onze virtuele consumptiedrift, is wat mij betreft dan ook niet meer te kwalificeren als ‘nieuws’.

De multi-device consument
Er is een verschuiving zichtbaar in het gedrag van de ‘online consument’. Of beter gezegd: de ‘multi- device consument’. De bereidheid en de wens om op verschillende apparaten, op elk moment van de dag een website te kunnen bezoeken ter oriëntatie, informatievoorziening en het doen van een aankoop, groeit. Dit impliceert een groeiende verwachting van de beschikbare informatie op en de mogelijkheden van websites en apps. En het nodigt bedrijven uit om te investeren in een ‘responsive’ mobiele site, die mee schaalt met de grootte van je scherm of in een goede app. Maar momenteel staan mobiele sites nog in de kinderschoenen. In een onderzoek van Thuiswinkel.org geeft 70 procent van de gebruikers aan, dat websites beter ingericht moeten zijn op bezoek met een mobiel apparaat.

Irritaties
Gebruikers geven aan dat het doen van een aankoop op veel sites nog niet zo soepel verloopt. Mijn eigen ervaring met het bezoeken van websites, sluit aan bij geluiden van andere multi-device gebruikers. Een aantal irritaties op een rij.

Stap 1: het laden. Dit duurt in sommige gevallen zo lang, dat de behoefte om een site te bezoeken, al is weggeëbd voordat de site is bezocht.

Stap 2: de site is geladen, en dan? Wat staat er precies? Informatie wordt dusdanig klein weergegeven, dat deze niet direct is te lezen. Daar komt bij dat het in- en uitzoomen op je kleine scherm, een site niet overzichtelijker maakt. Veel sites zijn nog niet responsive.

Stap 3: meer informatie willen, contactgegevens vinden of de afbeelding van een specifiek product willen bekijken, maar…de link werkt niet. En het is regelmatig gemakkelijker om per ongeluk een andere link of afbeelding aan te klikken, dan de gewenste link.

Stap 4: de aankoop. Als een gebruiker dan toch over gaat tot de aanschaf van een product, is het zoeken naar de winkelwagen-button. En dan moet die button ook wel daadwerkelijk werken. Op deze manier wordt afrekenen wel heel lastig.

Positieve Customer Journey
Kortom, er valt nog veel te verbeteren om de multi-device customer een perfecte customer journey te bieden. Maar…er zijn al sites die wel zo zijn ingericht dat een bezoek met smartphone of tablet geen probleem meer is. Neem bijvoorbeeld Nutech.nl en m.hema.nl. Beiden werken voorbeeldig, in ieder geval op mijn Iphone4, Iphone 5 en eerste generatie Ipad. Ook de mobiele site van IKEA biedt mooie functionaliteit, hoewel vooraf niet duidelijk staat aangegeven welk product je via je mobiel kunt bestellen en welk niet. Voor IKEA en HEMA geldt, dat zij ook al hebben geïnvesteerd in hun apps, waarmee je onder andere de folder kunt bekijken, winkelvoorraad kunt checken en barcodes kunt scannen. Heel handig!

Clou
De clou van dit verhaal? Wil je als site of webshop mee blijven doen in het online landschap van de toekomst, investeer dan nu alvast in een responsive mobiele site en biedt gebruikers de mogelijkheid om op elk moment op het apparaat van zijn of haar voorkeur bij jou langs te komen. Als je het goed doet, is het zeker de investering waard. Aan app-gerelateerde producten werd in 2012 al 10,2 miljard verdiend in de Europese Unie. De verwachting is dat dit bedrag in 2013 zal zijn gegroeid naar 11,2 miljard. De markt voor mobile devices biedt dus zeker kansen, maar het bouwen van een goede app en responsive site, is geen eenvoudige (en goedkope) klus. De complexiteit zit hem in de hoeveelheid van type devices, diverse soorten browsers, en de verschillende besturingssystemen (Ios, Android, Blackberry om de meest bekende te noemen). Combineer al deze variabelen en het is duidelijk dat een volledig responsive site een uitdaging is!

Denk vooraf goed na over wat de gebruiker moet kunnen met een app of op een mobiele site. Maak keuzes op het gebied van functionaliteit en lay out en voer op termijn verbeteringen door. Want ook voor de multi-device consument zal blijven gelden: de basisfunctionaliteit moet altijd op orde zijn!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie