Het FD van vandaag meldt dat de mediasector nog dit jaar inzicht moet geven in de geldstromen tussen de adverteerder, het mediabureau en het medium.
De sector ligt al enige tijd onder vuur vanwege vermeende misstanden met facturen bij mediabureaus. Zij zouden hierdoor euro 80 miljoen extra inkomsten hebben, ten koste van de adverteerder.
Loek Hermans, voorzitter van het Nederlands Uitgevers Verbond (NUV), en Hans Hillen, voorzitter van de koepel van reclamemakers en adverteerders (CMC), willen dat alle partijen op korte termijn bij elkaar komen om het systeem transparant te maken.
Vanaf 1 januari 2007 moet er een convenant liggen. Bij een overtreding van het convenant denken de voorzitters aan een royering als lid van de organisaties.
Mediabureaus zijn de link tussen de adverteerders en de media. Zij geven adverteerders advies en kopen advertentieruimte in bij de media.
Door onder meer de kortingen die de media geven op advertentieruimte niet door te spelen naar de adverteerder, die daarna wel de volledige rekening betaald, zouden de mediabureaus miljoeneninkomsten genereren, zo blijkt uit onderzoek van Henk Borst van Media Inzicht.
Verder zou hiermee de onafhankelijkheid van het advies in het geding zijn.
Dit spook van de 'surcommision' gaat al heel rond in de mediasector. De een kaart het aan, de ander ontkent het ten stelligste.
Eerdere pogingen van belangenorganisaties om de transparantie in de geldstromen te bevorderen, zijn mislukt. Desondanks rekenen Hillen en Hermans op een oplossing. 'Het moet gewoon transparant worden. Punt. Klaar', zegt Hermans.
'Transparantie en een gelijk speelveld zijn de wachtwoorden van de moderne economie. Het kan niet zo zijn dat niet-beursgenoteerde bedrijven op dat punt meer vrijheden hebben', zegt Hillen.
Het NUV stuurde begin november een brief naar 22 marktpartijen om snel tot een gedragscode te komen. Daarop hebben zo'n 60 procent van alle aangeschreven partijen gereageerd.
NUV-directeur, Jan Bommer, vindt het een taai dossier. 'De problemen worden ontkend of de bereidheid is er niet om de misstanden op te geven.'
Een herinnering van de oproep volgt. Volgens voorzitter Hermans zit in februari of maart iedereen bij elkaar.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!