Netto online reclamebestedingen stijgen fors in het tweede kwartaal 2006

IAB Nederland heeft met haar 21 grootste internet exploitanten en Nielsen Media Research de netto online mediabestedingen over het tweede kwartaal van 2006 in kaart gebracht.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De nettobestedingen uit online display advertenties kwamen in dit tweede kwartaal uit op 34 miljoen euro.

IAB Nederland-directeur Igor Beuker geeft aan: 'In het tweede kwartaal van 2005 bedroegen de netto bestedingen uit online display advertenties nog ? 24,2 miljoen. De groei naar ? 33,9 miljoen in het tweede kwartaal van 2006, betekent een stijging van 40 procent.'

Branches die voorop liepen qua online mediabestedingen in 2006 waren Media met 23,6 procent, Telecom & ICT met 14,9 procent, Financiële Dienstverlening met 12,5 procent, Horeca-Toerisme-Recreatie met 9,3 procent en Retail met 5,9 procent.

De online advertentiebestedingen naar soort zagen er bij de 21 exploitanten over dit kwartaal als volgt uit: 51,84 procent kwam tot stand door banners en skyscrapers, contentintegratie en sponsoring 29,12 procent, pop-ups, interstitials en full screen ads 5,57 procent, e-mail 5,02 procent, search 4,52 procent en overig 3,93 procent.

Igor Beuker: "Display advertising groeide dit kwartaal met 40 procent. Wereldwijd, ook in Nederland, groeien zoekmachineadvertenties met ruim 100 procent.

'De inkomsten over het tweede kwartaal van 2006 van marktleider Google en Yahoo/Overture in Nederland zijn zeker goed voor ruim ? 36 miljoen. Online display advertising aangevuld met zoekmachineadvertenties komen dus in het tweede kwartaal van 2006 uit op ruim ? 70 miljoen netto.

'Met de wetenschap dat het vierde en beste kwartaal nog moet komen, zullen de totale netto online bestedingen in 2006 de magische grens van ? 250 miljoen waarschijnlijk wel halen. Ik acht de kans zelfs groot dat die grens dit jaar daadwerkelijk doorbroken wordt."

Deze omzet is afkomstig van duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. De 21 exploitanten en advertentienetwerken die deelnamen aan deze registratie waren: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Nederland, Wegener multimedia, Telegraaf, PCM, TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom en TradeDoubler.

Nieuwe participant aan de registratie is Daisycon, marktleider op het gebied van Performance Based Online Marketing.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie