Door: Rita Lopes van den Broek
Sinds een paar maanden werk ik als junior creatief bij Y&R Amsterdam. M'n eerste baan in de reclame. En daar draait het natuurlijk ook om prijzen winnen. Opvallen. Cannes! Na het winnen van de Jongehonden 24-uurs pitch en de klassieke busrit ben ik nu zelf in het reclamewalhalla. Niet alleen om te feesten, maar voornamelijk om te strijden voor een Young Lion. Dit zijn mijn ervaringen.
Met Nederland-Spanje in het achterhoofd kwamen we vol goede moed aan in Cannes. 5-1 tegen de wereldkampioen, ongelofelijk. Misschien kunnen wij het dan ook wel tijdens de Young Lions competitie. De beste jonge teams van de wereld verslaan.
Om te ontspannen van de lange busrit, was het na aankomst eerst tijd voor een frisse duik. Want hoewel regen voorspeld was, scheen de zon vol. Maar, first things first. Eerst de passe-partout ophalen voor het festival. Daar bleek dat we (ik samen met Jurre van de Ven) al binnen een uur verwacht werden voor de briefing. Voor niets ingesmeerd.
Vol spanning wachtten we in 'het Palais' met andere internationale teams. Afvragend wie bij welk land hoort. Eindelijk was het zover. De landen werden opgenoemd om presentie te checken. Iets te trots lieten we weten dat wij 'the Netherlands' waren. De 5-1 kwam weer naar boven.
Eenmaal in de briefing ruimte werden we eerst een warm welkom geheten. 'This will be the biggest printcompetition ever, so congratulations for being here'. Mooi, kom maar door met die briefing. Maar daar moesten we nog even op wachten. We kregen eerst namelijk een uur lang Photoshop les. En info overGettyimages. Een sponsoruurtje dus. Het bleek dat minder dan de helft van de deelnemers InDesign gebruikt of überhaupt met Adobe werkt. Hopelijk een groot voordeel voor ons dus. Al gaat het natuurlijk altijd om hét idee. Na alle uitleg over dingen die we al wisten, kwam dan eindelijk de briefing.
Voor WWF. Awesome! Een super mooi merk voor in het portfolio. En de concrete opdracht? Dieren sterven uit en tientallen voetbalvelden aan natuur verdwijnen per minuut. Daar moet verandering in komen. Aan ons de uitdaging om via een advertentie awareness te creëren voor dit probleem en het WWF. Zodat ze meer volgers krijgen en uiteindelijk meer donaties.
Helaas heeft de natuur in Cannes ons inmiddels in de steek gelaten. Het zonnetje heeft namelijk plaatsgemaakt voor regen. Of helpt de natuur ons juist een handje? Geen strand, dus snel aan de slag.
Lees alles over Cannes Lions in het Dossier.
Rita Lopes van den Broek is Junior Copywriter bij Y&R Amsterdam
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!