Natuurhoeve wint puddingbeker-zaak

De puddingvorm van De Natuurhoeve stemt niet overeen met die van Mona (FrieslandCampina). Dat heeft de voorzieningenrechter van de rechtbank Utrecht beslist. De beker van De Natuurhoeve maakt geen inbreuk op merkrechten van Mona en is ook geen ‘slaafse nabootsing’ van de Mona beker.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het door Friesland Campina gevorderde verbod is afgewezen en FrieslandCampina moet de kosten van bijna 60.000 euro vergoeden.

De Natuurhoeve levert aan verschillende grote supermarktketens die haar pudding onder eigen merk verkopen. Mariska Lekkerkerker, marketing manager van De Natuurhoeve meldt in een persbericht: ‘We hebben altijd ons best gedaan om onderscheidend te zijn. We hebben zelf een puddingbeker ontwikkeld die sterk afwijkt van de Mona beker. Natuurlijk moet de consument nog wel zien dat het om pudding gaat. Daarom hebben wij ook generieke eigenschappen zoals de klassieke bogen gebruikt. Ook wil de consument zien wat er in de beker zit, dus is die doorschijnend. Opmerkelijk is dat Mona de bogenvorm in de jaren ’70 juist had afgekeken van haar toenmalige concurrent Jolly (Unilever). Mona wil de doorzichtige bogenvorm nu ineens voor zich zelf claimen. De rechter heeft daar gelukkig korte metten mee gemaakt.’

Geen slaafse nabootsing misschien, maar toch lijken de puddingvormen verdacht veel op elkaar. Oordeel zelf:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie