Stap verwijst naar een soortgelijk plan in Australië, waar een landelijke organisatie aanstuurt op verplichte openbaarmaking van de bestedingen van alcoholfabrikanten. In de VS is de industrie wettelijk verplicht de budgetten te publiceren.
Volgens Stap zijn de bestedingsgegevens deels te koop bij gespecialiseerde bureaus, maar zou niet alle informatie tegen betaling verkrijgbaar zijn. Zo is er geen openheid over sponsoring van evenementen op het gebied van sport en films. Om een beeld te krijgen van de marketingbudgetten van de industrie is een publicatieplicht nodig, aldus Stap.
Het instituut krijgt van het ministerie subsidie voor het structureel volgen van de marketingactiviteiten van de alcoholindustrie in Nederland. Volgens Stap besteden alcoholfabrikanten tientallen tot honderden miljoenen euro’s per jaar aan reclame en marketing. De reclame draagt volgens het instituut bij aan het vroeger beginnen met drinken door jongeren. Dit blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek.
De alcoholbranche, verenigd in de stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva), ontkent dat er wetenschappelijk bewijs is dat alcoholreclame aanzet tot alcoholmisbruik. De organisatie voelt niets voor het publiceren van bedrijfsgegevens, omdat dit de concurrentiepositie van de fabrikanten raakt. 'We wachten de reactie van de minister af', zegt Stiva-directeur Peter de Wolf.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!