De maatregel gaat in op 2 maart 2009. Het kabinet is blij dat de supermarkten op deze manier hun verantwoordelijkheid nemen. In een brief aan de Kamer benadrukt minister Klink - mede namens zijn collega Rouvoet van Jeugd en Gezin - nog eens dat ‘de verantwoordelijkheid voor de controle van de voor de verkoop van alcoholhoudende dranken geldende leeftijdsgrenzen ligt bij de ondernemer die deze dranken verkoopt, ongeacht wie er toezicht houdt op de naleving van de Drank- en Horecawet’.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) gaat met een brede publiekscampagne de striktere leeftijdscontrole communiceren. Supermarkten gaan ook zelf de leeftijdsgrenzen controleren door bijvoorbeeld mystery shoppers in te zetten, kondigt het CBL aan. Kassapersoneel krijgt de training ‘Soms moet je nee verkopen’.
Het alcoholgebruik onder jongeren is een punt van zorg voor het kabinet. Vergeleken met begin jaren negentig zijn drinken Nederlandse jongeren veel alcohol, Drinken op jonge leeftijd kan schadelijk zijn voor de gezondheid en bijvoorbeeld leiden tot hersenschade.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!