Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voor veel ondernemingen, vooral in het midden- en kleinbedrijf en niet-beursgenoteerd, is public relations vaak niet meer dan het genereren van free publicity. "Een stukkie in de krant" is meestal de eerste vraag tijdens een kennismakingsgesprek, die je als PR/communicatieadviseur wordt gesteld. Het bedrijf gaat verhuizen naar een grotere vestiging, heeft een nieuw product dat meer dan uniek is, ziet mogelijkheden voor verdere expansie in het buitenland, heeft twee keer zoveel vrouwen in dienst als mannen, verwacht dat de markt zal aantrekken, denkt met…

Om nieuwsredacties voor het onderwerp te interesseren, is het van belang te zoeken naar het juiste ‘haakje’ om het nieuws aan op te hangen. Verzekerd van succes ben je overigens nooit. Kan ook niet vooraf worden gegarandeerd. Wie zal het niet hebben meegemaakt dat een al geschreven artikel op het laatste moment het veld moest ruimen voor breaking news dat twee pagina's van het katern opeiste. Of dat alles klaar stond voor een radio-interview dat op de valreep werd gecanceld omdat de verslaggever – "hij was al onderweg" – naar dat ingestorte parkeerdeck was gedirigeerd. Maar ook niet georkestreerde media-optredens kunnen een half uur voor de uitzending worden afgeblazen, omdat een kabinet is gevallen, de minister komt uitleggen waarom twee banken moesten worden gered, de zwijgzame curator ineens wel aan de tv-stamtafel wil aanschuiven of omdat "vanavond alles in het teken staat van het niet-doorgaan van de Elfstedentocht".

Tegen deze achtergrond wordt de komkommertijd vaak omarmd en zien veel bedrijven hun kans schoon eindelijk dat stukkie in de krant te krijgen. Wees als adviseur dan extra alert en blijf óók in komkommertijd kritisch. Houd als maatstaf dat een opdrachtgever altijd met nieuws moeten komen that's fit to print. Dát moet de uitstraling zijn. Dát geeft statuur aan de onderneming.

Met komkommernieuws de krantenkolommen halen, kan ooit tegen je werken. Op momenten dat je werkelijk wat te vertellen hebt, kan jouw breaking news met het grootste gemak terzijde worden geschoven met: "Ja, dat hebben we van dit bedrijf wel vaker gehoord." Zo zwart wit zal het waarschijnlijk niet zijn, maar het blijft verstandig ook deze komkommertijd niet te gebruiken om geen-nieuws de krant in te krijgen.

Door: Van Luyken Communicatie Adviseurs

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie