Ja, daar is-ie weer: de lijst van Interbrand en Businessweek met de merken met de hoogste merkwaarde.
Wie zijn de winnaars dit jaar?
Google, Apple, Amazon.com, Zara en Nintendo. En de verliezers zijn ook duidelijk: Merrill Lynch, Citi en Morgan Stanley.
Saai wordt het wel een beetje, want Coca-Cola (nr.1) is voor het achtste opeenvolgende jaar uitgeroepen tot beste wereldmerk.
Een opvallende verschuiving op de ranglijst deed zich wel voor bij IBM, dat de tweede plaats overnam van Microsoft (nr. 3). Google kwam met stip de top 10 binnen (op de tiende plaats), komend van de twintigste positie in 2007.
De ranglijst van de Best Global Brands 2008 vormt, volgens de makers, een afspiegeling van de wereldeconomie.
De Amerikaanse kredietcrisis, de groei van opkomende markten en het toenemende belang van duurzaamheid zijn stuk voor stuk ontwikkelingen die zich vertalen in het stijgen dan wel dalen van merken op de lijst, aldus Jez Frampton, Global CEO van Interbrand.
Nederlandse merken
Dit jaar zijn er weer maar drie Nederlandse merken terug te vinden op de lijst: Philips en Shell stijgen in merkwaarde met 8 respectievelijk 4 procent.
Lijkt heel wat, maar in de ranglijst schuiven ze naar beneden: Philips daalt met een plaats naar positie 43 en Shell daalt vier plaatsen naar positie 97. ING levert 3 procent merkwaarde in en daalt vijf plaatsen in de lijst naar positie 86.
De verschuivingen op de Best Global Brands 2008 ranglijst laten zien dat de turbulentie op de kredietmarkten van invloed is op de merkwaarde van de vooraanstaande financiële dienstverleners, zoals Merrill Lynch (34) en Citi (19).
Sommige sterke financiële partijen hebben hun positie echter weten te behouden, zoals HSBC (27) en de creditcardmaatschappijen Visa (nieuwkomer in de lijst op nr. 100) en American Express (15).
Andere grote namen zakten fors dit jaar, waaronder Ford (49) en Gap (77). Opvallende nieuwkomers zijn H&M (22), Thomson Reuters (44), BlackBerry (77), Giorgio Armani (94), Marriott (96), FedEx (99) en het eerder genoemde Visa (100).
Opkomende markten drukten dit jaar een duidelijke stempel op de ranglijst. Veel consumenten in deze landen vergaren snel rijkdom en willen dat tonen, waarbij luxe merken gelden als bewijs dat men tot de nieuwe elite behoort. Ondernemingen als Porsche (75), Ferrari (93) en Prada (91) plukten daarvan de vruchten.
Duurzaamheid drijvende kracht
Duurzaamheid bleek dit jaar, volgens de opstellers, een drijvende kracht achter merksucces in alle sectoren, van autoindustrie en consumentenproducten tot financiële dienstverlening.
Automakers als Honda (20) en Mercedes (11) ontwikkelen nieuwe, energiezuiniger modellen. Honda was de enige autofabrikant die dit jaar in de VS hogere omzetten rapporteerde (in juni 2008) dan vorig jaar. Concerns als GE (4) en BP (84) verhoogden hun merkwaarde door flink te investeren in duurzame bedrijfsactiviteiten. BP steeg ook als gevolg van zijn leidende rol in het ontwikkelen van groenere energie en investeringen in duurzame energiebronnen.
Hier de hele lijst.
Methodiek en resultaten van Best Global Brands 2008
Om in aanmerking te komen voor opname op de BusinessWeek/Interbrand Best Global Brands 2008 ranglijst moet een merk minimaal een derde van zijn omzet over de landgrens maken, herkenbaar zijn buiten de eigen klantenkring en zijn marketing- en financiële gegevens publiekelijk beschikbaar stellen.
De onderzoeksmethodiek waardeert merkwaarde op dezelfde manier als andere bedrijfsactiva: op basis van het toekomstig verdienpotentieel. Interbrand hanteert een combinatie van onderzoeksprognoses, financiële documenten van de onderneming en eigen kwalitatieve en kwantitatieve analyses om die verdiensten te vertalen naar een netto actuele waarde.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!