Paul Molenaar van Ilse Media was erg verheugd en presenteerde er een aantal nieuwtjes. Maar hij toonde zich in een kort forum ook veel te optimistisch over de groei van interactieve reclame in de totale mediabestedingen.
Zijn stelling is dat in 2010 de budgetten voor online en offline marketingbestedingen even groot zullen zijn.
Hoewel een ander forumlid nog tegenwierp dat het combinatie van online en offline nodig is om effectief te zijn, bleef Molenaar alleen maar zeggen dat de interactieve bestedingen zelfs nog groter zullen worden dan de bestedingen op radio en tv.
'De groei is enorm', zei Molenaar. 'De fragmentatie van media dwingt adverteerders om te zien naar andere media dan tv. Dat betekent dat interactieve marketing nu snel aan omvang wint.'
Jaap van Huis van Mediamaatschap kon zich er niet in vinden: 'Veel te optimistisch'.
Van Huis stelde wel dat de grp zijn langste tijd heeft gehad. Er zijn inmiddels tal van tv-formats die zonder grp's te tellen toch heel succesvol zijn voor de adverteerder.
Van Huis: 'Interactieve marketing maakt duidelijk wat het oplevert. Je ziet dat veel adverteerders huiverig zijn om die rekening te betalen. Er zullen nieuwe rekenmodellen nodig zijn.'
Van Huis had ook veel kritiek op de traiditonele reclamewereld: 'Laat het woord internet vallen en de meeste creatieven zoeken de wc op. Er zijn goede bureaus die internet wel een plek geven, maar die maken weer de fout het apart te zetten. Het is geen speciale discipline. Het moet gewoon deel uitmaken van de gehele marketing-aanpak. Het is alleen allemaal meetbaar en dan lopen de creatieven weg. Ze vinden dat eng.'
De nieuwtjes die Molenaar had, waren de volgende:
*Er komt een heus investeringsfonds voor 'de digitaal creatieve industrie'.
*Blikopdebeurs.com, een site met opinie en achtergrondinformatie voor de serieuze privébelegger, gaat op Nu.nl dagelijks commentaar verzorgen op het economische nieuws.
'Ik ben heel blij met deze samenwerking', zegt hoofdredacteur Rogier Swagerman van NU.nl. 'Weblogs zullen de komende tijd een veel grotere rol gaan spelen in de berichtgeving op NU.nl. De kennis, de toewijding en de snelheid van blogs zijn kwaliteiten waarmee ze zich kunnen meten met journalistieke berichtgeving.'
Niet iedere weblog is geschikt voor nieuwsgaring.
'Kwaliteitsbewaking van de berichten heeft hoge prioriteit', zegt Michiel Houben van Web-log.nl.
'Tussen de duizenden weblogs zitten een paar absolute parels en die geven wij de aandacht en ondersteuning die ze verdienen.'
De afgelopen weken hebben proeven gedraaid op het economiekatern van NU.nl. De opinie van een expert vormt voor veel lezers een mooie toevoeging op het feitelijke nieuws dat NU.nl brengt.
*Het derde initiatief: op download.nl
kan de Nederlandse consument voortaan muziek in MP3 formaat downloaden. Hierdoor hebben gebruikers de vrijheid om de muziek op alle mp3-spelers af te spelen, zoals flash-mp3 spelers, mobiele telefoons en de iPod.
De MP3 tracks bevatten geen kopieerbeveiliging. Het gebruik is aan dezelfde rechten gebonden als die van muziek cd's.
*Bovendien is Download.nl uitgebreid met games, ebooks, ringtones en video.
*NU.nl komt met een rss-lezer voor mobiel.
*En Ilse Media komt met de segmentatie van duizenden web-logs door formatie van zogenaamde blogportals.
De meest actieve bloggers creëren samen affiniteitgebonden "opperlogs".
De eerst te dekken onderwerpen zijn auto, muziek en vakantie, zeer populaire onderwerpen onder bloggers.
Dit heeft natuurlijk alles te maken met de explosieve groei van web-log registraties. Was het aantal web-loggers in mei van dit jaar nog rond de 100.000, gisteren begroette Ilse media de 160.000ste aanmelder.
Met deze volumes dient zich, volgens Paul Molenaar, een volgende fase voor web-log aan. Het punt waarop zoeken, bloggen en aanbieden samenkomen komt in zicht.
*Het leukste nieuws was misschien wel dat New Rulez, de jongerendivisie van Ilse Media, met de aankondiging van Perfect Days kwam.
De lezer van het Tijdschrift voor Marketing had dat overigens al vorige week kunnen lezen in een verhaal van Peter Olsthoorn over de activiteiten van New Rulez.
Perfect Days is een dramaserie voor jongeren en behandelt alle herkenbare perikelen van middelbare scholieren: liefdes, dagelijkse beslommeringen en onverwachte tegenslagen. De serie bestaat uit 24 korte afleveringen die gratis te bekijken zijn via het internet.
In het interview met Tijdschrift voor Marketing maakt directeur Toon Branbergen van New Rulez nog wel een aardige quote over journalistieke content voor zijn producties.
Op de opmerking van de interviewer dat het oude uitgeefidee van gescheiden redactie en commercie geen uitgangspunt meer is bij New Rulez, zegt Branbergen enthousiast:
'Precies, dat hebben we hier direct veranderd. We denken niet in die lijn. Het werkt te vertragend. De redactieleden zijn geselecteerd op commercieel denken, in communicatie en nieuwe applicaties voor de doelgroep. Pure journalisten vinden het vaak ook niet leuk.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!