Tekst: Gert Koot
Never a dull moment zullen we maar zeggen. Bevindt de laatste technologische innovatie zich nog in de groeifase naar volwassenheid komt de volgende alweer zijn gezicht laten zien. En iedere keer moeten wij ons afvragen wat, en of, er een effect is voor ons vak. Zo hebben we nu te maken met de mogelijke impact van Voice. Is er een toekomst voor voice enabled apparaten (Smart Speakers, appliances, auto’s, devices, enz) of is het gewoon een tijdelijk fenomeen? Een Voice bommetje? Je kunt natuurlijk kiezen voor de Trumpiaanse benadering en met een gestrekt been het fenomeen Voice naar het rijk der fabelen verwijzen, dat scheelt immers een hoop tijd en energie, je zou ook even een beetje afstand kunnen nemen en eens van verschillende kanten naar het fenomeen Voice kijken.
Voice, sound of stem is wel een apart ding. Iedere wereldburger heeft namelijk zijn eigen persoonlijkheid en daarmee ook zijn eigen stem. Die stem is onderscheidend en uniek en we herkennen die stem uit duizenden. Iets dat merken uiteindelijk ook proberen na te streven. Het zijn de stemmen geweest die sinds mensenheugenis, tot op de dag van vandaag, de verhalen hebben doorverteld. Het is de overslaande stem van Jack van Gelder die luisteraars (en kijkers) meeneemt naar het doelpunt van Bergkamp. Het is een stem die in staat is om vertrouwen te creëren. Niets komt zo primair binnen bij een ontvanger als een stem. Ook onderzoek van Ipsos (The future of voice assistents in The Netherlands) geeft aan dat “Users speak of their voice assistant as a human being and even as a close friend or family member”.
Meer dan een boodschappenlijst
Als je verhalen leest over Voice dan is het merendeel gefocussed op het boodschappenlijstjes. “We gaan boodschappen doen met onze stem”. Maar dat is echt veel te kort door de bocht. Voice gaat over de enorme opkomst van sound als communicatiemiddel. Voice gaat niet alleen over radio maar ook over de enorme revival van de Podcast. Gaat over toepassingen in de gezondheidszorg. Over veiliger autorijden. Over laaggeletterden en visueel gehandicapten. Gaat over taal en vertalen en over games en entertainment. Zelfs de wereldberoemde auteur Michael Lewis heeft aangekondigd dat zijn volgende boek eerst als audioboek zal verschijnen voordat het in print te koop is.
Ambient Computing
Natuurlijk staat de ontwikkeling van Voice nog in de kinderschoenen. Er is alles voor te zeggen dat we ook hier de Gartner Hype Cycle zien verschijnen. Eerst de euforie, dan het diepe dal om vervolgens te ontdekken wat het werkelijk is. Maar stel nu dat technologie zorgt voor iets dat we ambient computing noemen. Devices die actief zijn in de achtergrond en die wakker worden gemaakt door een signaal zoals bijvoorbeeld een stem. Niet meer leven in een scherm maar in een wereld waarin informatie altijd ergens aanwezig is als je het nodig hebt. Dat Voice het voor iedereen mogelijk maakt om deze informatie, waar je ook bent, te kunnen vinden. Of je wel of niet verstand hebt van technologie, of je nu wel of niet kunt kijken, lezen of schrijven. Of je wel of niet de taal spreekt van het land waar je op dat moment aanwezig bent. Dan zou Voice in alle werelden (on, off, echt en virtueel) wel eens het primaire device kunnen gaan worden.
Het goede antwoord
En wat betekent dat dan voor ons vak? Die impact zou wel eens veel groter kunnen worden dan we nu denken. Bedachte commerciële boodschappen worden probleemgerichte oplossingen. Het zou wel eens de ultieme ommekeer van het huidige zender-ontvanger model kunnen veroorzaken. De stem van de ontvanger wordt de nieuwe stem van de zender. Bereik zal worden overgenomen door Behoefte. Zorgen voor het goede antwoord op de juiste vraag. Met een passende en vertrouwenwekkende stem.
Het goede nieuws is dat we nog tijd hebben. Best wel veel tijd misschien. Maar die tijd is nodig om te leren en te proberen. Dus hou vanaf nu niet alleen je ogen open maar vooral ook je oren.
Gert Koot is eigenaar van Branded Entertainment
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!