Hoe ziet de zelfstandige communicatie professional (zcp-er) er uit?

We kennen de zzp-er, maar op dit blog komen ook veel zcp-ers: zelfstandige communicatieprofessionals.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In opdracht van de is er onderzoek door de Universiteit van Utrecht naar deze groep gedaan. Het netwerk voor zelfstandige communicatieprofessionals (zcp’ers) wilde graag meer inzicht in de eigen beroepsgroep. Wie zijn ze? Wat doen ze? En wat verdienen ze?

In totaal hebben 244 respondenten een digitale vragenlijst volledig ingevuld.

De zcp-er is een blij mens, meestal een vrouw overigens. En de crisis? Helemaaaaaaal geen last van...

Wat is de achtergrond van de zcp’er?

De zcp’er is een hoog opgeleide professional die meestal op HBO- of WO-niveau in het
communicatievak is opgeleid, zij is vaker vrouw dan man (7:3) en gemiddeld 42 jaar oud.

De helft van de zcp’ers is getrouwd, 63 procent heeft kinderen en deelt het kostwinnerschap.
De zcp’er is woonachtig in de Randstad (69 procent), heeft gemiddeld 15 jaar werkervaring in
de communicatie. De laatste 6 jaar heeft zij werkervaring als zelfstandige communicatieprofessional.
Gemiddeld werkt een zcp’er 40 uur per week, waarvan 25 uur declarabel.

De mannelijke zcp’er werkt gemiddeld wat meer uren dan de vrouwelijke zcp’er. De
zcp’er opereert meestal als eenmanszaak (84 procent), presenteert zich als zelfstandige met een
beroepsnaam waar het woord ‘communicatie’ expliciet in vernoemd wordt. Een
minderheid heeft in het verleden een beroep uitgeoefend buiten de
communicatiebranche.

Hoe beleeft de zcp’er het werk?

De zcp’er heeft plezier in het werk. Met een score van 4.48 op een schaal van 5 is de
professional erg positief. Ook denkt de zcp’er eraan zelfstandig te blijven (score = 4.14)
en ziet de zcp’er veel kansen om zichzelf te ontwikkelen (score = 4.00).

Wat brengt het op voor de zcp’er?

De zcp’er verdient gemiddeld € 76.357,- bruto per jaar. Werkzaamheden op adviserend/
strategisch niveau leveren het meeste op per uur (€ 102,-), gevolgd door werkzaamheden
op coördinerend/ leidinggevend niveau (€ 97,-) en uitvoerend niveau (€ 82,-).

De zcp’er stelt meestal op basis van het uurtarief een offerte op (73 procent). Iets meer dan de helft van de zcp’ers besteedt de administratie deels uit en 17 procent besteedt de administratie geheel uit. De verzekering die het meest wordt afgesloten is een arbeidsongeschiktheidsverzekering
(47 procent). De verzekering die het minst wordt afgesloten is een bedrijfsschadeverzekering
(10 procent).

Wat is de invloed van de economische crisis op de zcp’er?

De zcp’er is niet bang. Met een score van 2.84 op een schaal van 5 reageert de zcp’er
neutraal op de vraag of de economische crisis invloed heeft op het werk.

Vooral de zcp’er werkzaam als trainer of coach zegt geen last te hebben van de crisis. De zcp’er werkzaam in de commerciële sector heeft er wat meer last van. De meerderheid van de zcp’ers is
ook niet bang dat de economische crisis zal leiden tot een lager inkomen.

Dit jaar zal bij 44 procent van de zcp’ers het inkomen ongeveer hetzelfde blijven en 24 procent verwacht zelfs een stijging in het inkomen.

Hoe ziet het werk van de zcp’er eruit?

De zcp’er werkt vaak op adviserend/ strategisch niveau (81.5 procent) en is werkzaam in de
externe communicatie, interne communicatie, projectcommunicatie en PR/ voorlichting.

De kennis die een zcp’er inzet voor de werkzaamheden bestaat voornamelijk uit
generieke communicatie-expertise en specialistische vakkennis op het terrein van
communicatie. De zcp’er werkt vanuit huis of bij de opdrachtgever, minder vaak in een
kantoor op een ander adres.

Hoe staat de zcp’er tegenover professionalisering?

Veel zcp’er zijn geabonneerd op een vakblad (70 procent), de helft is aangesloten bij een
beroepsvereniging, 72 procent is aangesloten bij een netwerk en 74 procent heeft de afgelopen drie
jaar één of meerdere cursussen gevolgd.

Ook maakt 60 procent van zcp’ers gebruik van de mogelijkheden om vakkennis te delen met andere communicatieprofessionals. Inspiratie halen de zcp’ers uit de mensen met wie ze werken en uit eerdere successen en ervaringen.

Op strategisch niveau werkt de zcp’er voornamelijk met de directeur en
communicatieadviseur, op uitvoerend niveau met een vormgever, websitebouwer,
fotograaf/ filmmaker en tekstschrijver. De zcp’er vindt het erg belangrijk om zijn of haar
vakkennis op peil te houden. Ook mag niet iedereen zich zomaar communicatieprofessional
noemen en vindt de zcp’er het zinvol om de kwaliteit van het werk door
derden te laten controleren.

Voor wie werkt de zcp’er?

De opdrachtgever is meestal een commerciële organisatie met meer dan 500
medewerkers, gevestigd in de Randstad. De zcp’er heeft gemiddeld 7 opdrachten per jaar
met een looptijd van 29 weken per opdracht.

De zcp’er komt vaak aan een nieuwe opdracht via eerdere opdrachtgevers en via collega communicatieprofessionals.

Tot de standaardprocedure voor het organiseren van een opdracht rekent driekwart van de
zcp’ers het opstellen offertes. Een opdrachtbevestiging en contract wordt door de helft
van de professionals meegenomen in de standaardprocedure.

Meer dan 70 procent van de zcp’ers hecht waarde aan een inhoudelijke terugkoppeling van de opdracht (plan van aanpak) en tussentijds overleg.

Nog wat aanvullende info:

De tien meest populaire vaktijdschriften van de zcp-ers:

1.Adformatie 45 procent
2.Communicatie 41 procent
3.Interne Communicatie 14 procent
4.C (Logeion) 14 procent
5.Tijdschrift voor Marketing 11 procent
6.Onze taal 6 procent
7.Tekstblad 6 procent
8.Emerce 6 procent
9.Communicatiedesk 5 procent
10. Sprout 5 procent

De onderzoekers schrijven dat een vakblad lezen de eenvoudigste manier is om
je vak bij te houden; er is een groep van 30 procent die dat niet doet. Wanneer ze deze groep
vergelijken met de mensen die wel een abonnement op een vakblad hebben, dan blijkt dat
zij ook minder deel uit maken van een netwerk, minder cursussen volgen en zich minder
aansluiten bij een beroepsvereniging.

Mannelijke en vrouwelijke zcp-ers laten zich verschillend inspireren. Van alle vrouwen zegt 85 procent zich geïnspireerd te voelen door collega’s en van de mannen zegt 73 procent dat. Het lijkt er een beetje op alsof vrouwen hoe dan ook meer inspiratie voelen, verzuchten de onderzoekers.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie