Volgens de Rijksoverheid negeren jonge mannen tussen de 16 en 24 makkelijk de adviezen over het veilig afsteken van vuurwerk. Om de boodschap over te brengen, ontwikkelde bureau Grey Amsterdam een smartphone-app en twee online introductiefilms.
BIEM
Via de app ontdekken jongeren hoe ver zij van vuurwerk af moeten staan. Met de app kun je namelijk een vuurwerkknal vervangen door een ‘BIEM’-geluidseffect. Je hoort alleen ‘BIEM’ als je filmt vanaf de door de app aangegeven veilige afstand.
Inspiratie
De inspiratie voor de campagne was de ‘BIEM’-meneer, een man die in het RTL Nieuws een gasexplosie met 'BIEM' had omschreven. De makers benaderden deze ‘BIEM’- meneer voor de campagne. Samen met videoplatform Dumpert lanceerden zij werd vlak voor oud en nieuw de campagne.
Binnen vijf dagen werden de twee introductiefilms ruim 2 miljoen keer bekeken en de app meer dan 50.000 keer gedownload. Dat leverde 120.021 ‘verbiemde’ filmpjes op. En het belangrijkste volgens de makers: 'de doelgroep vertoonde onbewust het gewenste gedrag door veilig afstand te houden.’
Credits:
Head of Strategy: Miriam Sijmonsbergen
Creatives: Bjorn van den Hout & Rens Quirijnen
Executive Creative Directors: Lionell Schuring & Frank van Rooijen
Head of Digital: Oscar Winkelaar
Digital Producer: Ron Beurskens
Client Service Director: Annette Menheere
Account: Claudine Janssen, Tessa Brons
Productiebureau app: App Your Service
Productiebureau film: Dumpert
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!