Premium

Op GPTx weten ze het zeker: ChatGPT en andere kunstmatige intelligentie gaan veel creatieve beroepen drastisch veranderen

Een verslag van het eerste grote Nederlandse evenement dat draait om kunstmatige intelligentie.

Een deel van de Koepelgevangenis waar GPTx plaatsvindt
Foto: Adformatie

Kunstmatige intelligentie was lange tijd een vaag en weinig sexy begrip, maar anno 2023 lijkt er interesse in alles rondom deze artificial intelligence (AI). En dan met name generatieve AI, dus slimme software die via instructies zelf tekst of beelden samenstelt. Op GPTx, het eerste grote Nederlandse evenement over generatieve AI, doen zo’n zevenhonderd bezoekers uit het bedrijfsleven en onderwijs inspiratie op over de mogelijkheden en risico’s van ChatGPT, Midjourney en andere programma’s.

GPTx, begin maart aangekondigd en vandaag uitverkocht, vindt plaats in de oude Koepelgevangenis en is een initiatief van de hier gevestigde ‘tech campus’ CupolaXS, digitaal transformatiebedrijf I.AM Digital en marketingbureau Endeavour. De meeste bezoekers werken in het onderwijs, marketing of technologiesector, zo blijkt uit een interactieve online poll. Veertig procent van de aanwezigen heeft al eens met AI-tools gespeeld. Zo gebruikt een medewerker van een profvoetbalclub brieven die door ChatGPT geschreven zijn om potentiële nieuwe sponsoren te benaderen. ‘Die brieven zijn beter dan hoe ik ze zou schrijven.’ Zij hoort dan ook bij de zestig procent van de bezoekers die positief verrast is over de eerste resultaten van AI-programma’s.

Geld besparen, mits AI werkt

Enkele tientallen mensen in het publiek zeggen dankzij de inzet van AI-programma’s al geld te besparen. Roel de Jong van Endeavour is er één van. Hij mag op het podium een demonstratie geven van hoe hij Midjourney gebruikt, een programma dat tekstuele instructies omzet in afbeeldingen. Maar omdat Midjourney dienst weigert, valt de demonstratie in het water. ‘Kan gebeuren, de technologie staat immers nog in de kinderschoenen’, klinkt het luchtig vanaf het podium. Toch is 84 procent van het publiek ervan overtuigd dat kunstmatige intelligentie zijn baan binnen twee jaar enorm gaat veranderen. Die verandering hoeft niet slecht te zijn: slechts vijf procent van de bezoekers verwacht dat AI zijn baan volledig gaat overnemen.

GPTx wil bezoekers voorbereiden op hoe AI banen kan veranderen en gebruikt hier voornamelijk workshops voor. Die zijn eenvoudig gezegd bedoeld voor het onderwijs of het bedrijfsleven. De meeste onderwijsworkshops zijn in handen van Haarlem Campus en leggen onder andere uit wat docenten AI-tools zoals ChatGPT kunnen om hun lessen interactiever te maken. Maar ook hoe leerlingen en studenten AI-tools gebruiken bij hun huiswerk, toetsen of examens, welke risico’s hieraan kleven voor het onderwijs en wat docenten kunnen doen om die risico’s te beperken.

Oppassen met bedrijfsdata

De workshops gericht op het bedrijfsleven worden gegeven door uiteenlopende partijen uit binnen- en buitenland, al is zeventig procent van de workshops Nederlandstalig. De onderwerpen lopen sterk uiteen. Zo leggen experts uit dat het onverstandig is om bedrijfsdata te voeden aan ChatGPT omdat het taalmodel ontvangen data kan gebruiken voor trainings- en gebruiksdoeleinden, met publicatie tot gevolg. Geen theorie, maar praktijk: onder meer Samsung zag bedrijfsgeheimen via deze weg op het internet verschijnen. Andere risico’s van ChatGPT zijn dat onduidelijk is waar de antwoorden vandaan komen en dat data bewaard wordt op Amerikaanse servers. Dat kan in strijd zijn met de Europese privacywet AVG, vertelt Sjoerd de Kreij van Typetone. Deze Nederlandse startup is gestart als Schrijven.ai maar heeft zijn naam veranderd omdat er buitenlandse ambities zijn.

Typetone, zegt De Kreij tijdens zijn workshop, gebruikt dezelfde dataset als ChatGPT en heeft hier eigen trainingen op losgelaten. ‘In eerste instantie omdat de Nederlandse teksten van ChatGPT niet zo goed waren, maar na een update zijn die verbeterd. Daarom richten we ons nu vooral op de personalisatie van teksten om de juiste tone of voice aan bedrijven te kunnen aanbieden.’

Zo gebruikt Wehkamp een AI-tool

Webwinkel Wehkamp is één van de klanten van Typetone. De Kreij haalt de samenwerking aan ‘omdat het onze meest succesvolle pilot case is’, vertelt hij lachend. Wehkamp kocht voorheen via een bureau SEO-teksten om inhoud te geven aan zijn productpagina’s. Inmiddels laat de webwinkel die genereren via Typetone. Praktijkresultaten zijn er nog niet, dus De Kreij houdt het bij de business case met pilot. Wehkamp kan met de inzet van Typetone bij alle afdelingen op papier tot negentig procent van de tijd besparen, hoeft niet meer vier mensen fulltime SEO-teksten te laten schrijven en krijgt er meer teksten voor terug. De slimme software weet - op papier - ook nog eens zoveel meer teksten te schrijven dat Wehkamp duizenden oudere productpagina’s alsnog een SEO-tekst kan geven. Al met al kan een partij als Wehkamp potentieel tot 250 duizend in een jaar besparen, legt De Kreij uit. De webwinkel in kwestie boekte in 2022 overigens een consumentenomzet van 783 miljoen euro.

Kunstmatige intelligentie kan naast SEO-teksten schrijven nog veel meer, legt Diederik Klaassen als medeoprichter van Southparc uit in zijn workshop. Hij tipt de gratis website Rytr die marketeers helpt met het schrijven van advertentieteksten. Rytr leunt grotendeels op ChatGPT en gebruikt onder andere filters om tot een scherpe zoekadvertentie te komen.

AI voor Amazon-advertenties

De expert is ook enthousiast over de software M19, die zich volledig richt op het optimaliseren van advertenties binnen de Amazon-webwinkel. ‘Adverteren op Amazon is noodzakelijk omdat er zoveel verkopers zijn, dus je moet relevant zijn.’ Volgens Klaassen kun je M19 de opdracht geven om een campagne te maken, waarna de slimme software verschillende soorten advertenties creëert en na livegang optimaliseert. ‘De software scheelt je zo veel tijd, want je hoeft bijvoorbeeld niets meer te testen en aan te passen.’

Andere tips van Klaassen zijn Synthesia (dat een virtueel persoon de tekst laat vertellen die jij geschreven aangeleverd hebt) en Magisto (dat met stockfoto’s en tekst video’s maakt). Een video-editor die in de zaal zit, zegt dat het werk van Magisto het niet haalt bij zijn video’s. Klaassen: ‘We zitten in een fase waarin alles heel snel gaat. Ik ben bang dat je als video-editor beter kunt bedenken hoe je hier gebruik van kunt maken dan ertegen te vechten. Binnen een jaar zien we waarschijnlijk geen verschil meer tussen video’s die door een professional of kunstmatige intelligentie gemaakt zijn.’

Influencermarketing draait om mensen..

Ook influencermarketing gaat sterk veranderen door kunstmatige intelligentie, betoogt John Meulemans als strategy director en partner bij Endeavour. Hij noemt influencermarketing anno 2023 ‘niet meer weg te denken’ uit de marketingmix en verwacht een verdere groei en innovatie. ‘Influencermarketing is zo effectief omdat het om mensen draait. Maar de menselijke factor maakt het tijd-intensief. AI kan processen achter de schermen versnellen, bijvoorbeeld het beter matchen van influencers, checken of de doelgroep van een merk wel in de fanbase zit en controleren of de volgers van een influencer geen gekochte bots zijn.’ Slimme software kan ook de kwaliteitscontrole uit handen nemen, denkt Meulemans. Bijvoorbeeld het checken of links en hashtags op sociale media wel goed staan.

Mercedes virtuele influencer
Een virtuele influencer van Mercedes Foto: Adformatie

..maar wat voor mensen?

Hoewel Meulemans influencermarketing bij uitstek impactvol noemt vanwege de menselijke betrokkenheid, ziet hij veel kansen voor virtuele influencers. Dit zijn digitale karakters, geanimeerd op een computer, die bewegen en praten op basis van menselijke commando’s en slimme software. Nog niet zo lang geleden was de virtuele influencer, een doorgaans een fictief persoon, alleen als afbeelding te volgen. Dankzij kunstmatige intelligentie wordt er steeds meer mogelijk. YouTuber Taryn Southem gebruikt al een online replica die beweegt en vrijwel elke taal vloeiend spreekt.

Samsung, Mercedes, Dior, Porsche en Hyundai zijn enkele bekende merken die al virtuele influencers gebruiken. Meulemans: ‘Het engagement van virtuele influencers is vaak hoger dan van echte influencers, vaak omdat er een heel redactieteam achter zit dat hun levens fabriceert. Is dat echt? Nee. Weten de meeste mensen dat? Ja. Maakt het ze uit? Nee. Goede Tijden Slechte Tijden is ook nep en ook succesvol.’

Een ander voordeel van de virtuele influencer is dat hij niet uit de bocht kan vliegen door bijvoorbeeld grensoverschrijdende berichten te sturen naar fans, vervolgt Meulemans. Goed voor de brand safety. Al komt hij hier, gevraagd naar risico’s van virtuele influencers, toch op terug. ‘Kunstmatige intelligentie heeft als problemen dat er bias is vanuit de training en kan ook hallucineren, zeker bij het aanraden van bijvoorbeeld producten of diensten.’ Desalniettemin weet de deskundige het zeker: ‘Virtuele influencers are here to stay.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie