Google zou generatieve kunstmatige intelligentie, die zelf content kan ontwikkelen, online advertenties willen laten genereren. Dat meldt The Financial Times op basis van een presentatie die Google gegeven heeft aan adverteerders.
Creatieve input moet reclames opleveren
Generatieve AI zoals ChatGPT en Midjourney zijn getraind in grote datasets om op basis van tekstuele input zelf bijvoorbeeld blogs, illustraties of video's te genereren. Die output is nieuw en kan creatief werk uit handen nemen, zo luidt het idee.
Google zou generatieve AI willen toevoegen aan zijn advertentietak, om binnen een paar maanden advertenties te genereren op basis van input van adverteerders. Zij kunnen volgens The Financial Times input zoals tekst, afbeeldingen en video's die verband houden met de advertentiecampagne aanleveren. De generatieve AI gaat die input naar verluidt mixen om tot nieuwe advertenties te komen gericht op de doelgroep en met salesdoelen in het achterhoofd.
Het techbedrijf neemt volgens de krant verschillende maatregelen om misbruik van de advertentiefunctie tegen te gaan. Logisch, want Google's advertentietak is de belangrijkste inkomstenbron van moederbedrijf Alphabet. In 2020 kwam bijna tachtig procent van Alphabets omzet uit de verkoop van online advertenties.
Lees ook
- Digital transformation & tech Zo experimenteren marketing- en mediamakers met ChatGPT
- Digital transformation & tech Wat doen AI-hulpmiddelen als Midjourney en ChatGPT met creativiteit?
- Digital transformation & tech Google introduceert slimme chatbot Bard die moet concurreren met ChatGPT
- Digital transformation & tech Dit doen grote bedrijven al met de API van ChatGPT
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!