OpenAI is al maanden onderwerp van gesprek met zijn taalmodel ChatGPT, dat organisaties en consumenten op allerlei manieren kan helpen. Zo integreert Microsoft de GPT-software in Bing, Edge en Windows 11 en experimenteren marketing- en mediamakers ook met ChatGPT. Nu maakt OpenAI ook een API van ChatGPT beschikbaar, zodat merken het taalmodel eenvoudiger kunnen integreren in hun software. Vier voorbeelden op een rij.
De API uitgelegd
Allereerst voor wie niet weet wat een API is: een application programming interface is een software-interface die het mogelijk maakt om twee applicaties/diensten met elkaar te laten communiceren. In dit geval draait het om het ChatGPT-taalmodel van OpenAI laten communiceren met software van grote merken die hun diensten slimmer willen maken.
OpenAI heeft de API van ChatGPT op 1 maart uitgebracht, maar test 'm al maanden met enkele klanten. Zij betalen via tokens voor het gebruik van de API. Zo haalt OpenAI inkomsten uit zijn software. OpenAI vraagt 0,002 dollar per duizend tokens. Die tokens zijn - voor zover bekend niet een-op-een gebaseerd op aangeleverde tekst en metadata.
Slimmere Snapchat
Eén van de bedrijven waar OpenAI al langer mee samenwerkt is Snap, de partij achter Snapchat. Deze week introduceerde Snapchat een door ChatGPT aangedreven chatbot genaamd My AI. My AI is verwerkt in het tabblad Chat en komt beschikbaar naast het voeren van gesprekken met bekenden. Hoewel My AI allerlei vragen kan beantwoorden, waarschuwt Snap om geen geheimen met de chatbot te delen en ook geen persoonlijke adviezen te vragen. Alle gesprekken met de chatbot worden namelijk bewaard en kunnen gelezen worden, volgens Snap om de productervaring te verbeteren.
Snap beperkt My AI ook in het doen en laten. Zo reageert de chatbot niet op expliciete vragen of berichten en kan het ook geen huiswerk maken.
My AI is vooralsnog alleen beschikbaar voor Snapchat+-abonnees. Dit betaalde abonnement geeft de gebruiker ook andere exclusieve voordelen. Snap zegt My AI op termijn ook beschikbaar komt voor Snapchat-gebruikers zonder abonnement.
Kunstmatige intelligentie geeft taalles
De API van ChatGPT blijkt ook nuttig om taalles te geven. Quizlet, een online leerplatform met ruim zestig miljoen gebruikers, integreert ChatGPT om een slimmere chatbot te creëren. Die chatbot genaamd Q-Chat geeft via een chatgesprek gepersonaliseerde opdrachten.
OpenAI en Quizlet zeggen al drie jaar samen te werken aan GPT-integratie in taallessen.
Hulp bij recepten
Instacart - een app die recepteninspiratie geeft - integreert de API van ChatGPT om betere antwoorden te geven op gebruikersvragen. Volgens OpenAI werkt de ChatGPT-API samen met eigen kunstmatige intelligentie van Instacart. Die twee slimme softwareprogramma's gecombineerd met productgegevens van tienduizenden retailpartners moeten de thuiskok zonder inspiratie beter bedienen. Vragen als 'hoe maak ik goede taco's met vis?' en 'wat is een gezonde lunch voor mijn kinderen?' leveren straks nauwkeurigere recepten op. De benodigde producten zijn via Instacart te bestellen.
Volgens Instacart komt de nieuwe chatbot genaamd Ask Instacart 'later dit jaar' beschikbaar.
Kledingadvies
Als vierde voorbeeld van een bedrijf dat de ChatGPT-API al gebruikt noemt OpenAI de Shop-app, een dienst van e-commerceplatform Shopify. ChatGPT drijft de vernieuwde winkelassistent van Shop aan en kan gepersonaliseerde productaanbevelingen geven. In het voorbeeld van Shop vraagt de gebruiker om een warme hoodie voor mannen, waarna de assistent zegt dat er diverse opties zijn en één zwarte hoodie toont. Die aanbeveling is aan te klikken en te wijzigen, en uiteraard ook via Shop te bestellen.