Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom ‘Wow no cow!’ en nog veel meer slogans niet als merk geregistreerd mochten worden

Een slagzin registreren als merk? Bijna niet te doen, ziet Bas Kist.
Niet te beschermen
Niet te beschermen
Niet te beschermen
Niet te beschermen

Onlangs heeft de hoogste Europese rechter de merkregistratie van twee slagzinnen naar de prullenmand verwezen. Op 1 februari weigerde het Europese Gerecht de slagzin Sustainability through Quality in te schrijven en twee dagen later, op 15 februari, gebeurde hetzelfde met de slogan Other companies do software we do support. Beide zinnen zijn volgens het Gerecht niet onderscheidend en je kunt ze daarom niet als merk beschermen.

related partner content for mobile comes here

Hels karwei

Het registreren van een slagzin als merk is een hels karwei. De Europese rechter hanteert als regel dat een slagzin die alleen beschouwd kan worden als een reclame-uiting of promotionele boodschap geen onderscheidend vermogen heeft. Het publiek zal zo’n zin niet als herkomstaanduiding, als merk, opvatten. Merkregistratie is dan uitgesloten.

Weigeringen

Slagzinnen hebben natuurlijk vaak juist primair een reclame-  en promotie-functie en dus vliegen de weigeringen je om de oren. Heel veel slogans komen het merkenregister gewoon niet in. Wij hebben naar aanleiding van de laatste uitspraken van het Europese Gerecht eens gekeken welke slagzinnen er de afgelopen maanden door het Europese merkenbureau werden afgewezen.

Geweigerde slagzinnen

Keeps critical systems running

We save lives

Realizing tomorrow’s medicines

Investiert in Zukunft

Respects your product

It’s easy to be helium free

Creating a cleaner world

Portfolio for the future

Timeless art of leather

True sound. As the artist intended

Now work. All play

Best sommelier of the world

Treurig

Het is een treurige verzameling, deze als merk gestrande slogans. Natuurlijk, de aanvragers kunnen deze zinnen gewoon blijven gebruiken, maar bescherming krijgen ze er niet voor.

Vorspung durch Technik

Toch blijft het een grijs gebied, het oordeel over het onderscheidend vermogen van slogans. In 2010 deed het Europese Hof van Justitie een interessante uitspraak, die de deur naar meer slagzinregistraties leek open te zetten. Volgens het hof kon Vorsprung durch Technik, een slogan van Audi, als merk geregistreerd worden.

Ondanks het feit dat het ook gewoon een promotionele boodschap is, heeft Vorsprung durch Technik volgens het Hof meer in zich, waardoor de zin onderscheidend wordt. ‘De zin vraagt zekere uitleggingsinspanning van het publiek. Verder getuigt deze slogan van een zekere originaliteit en pregnantie, waardoor hij gemakkelijk te memoriseren is’ aldus het Hof. Hmmmm... uitleggingsinspanning? Originaliteit en pregnantie? Makkelijk te ‘memoriseren’? Waar zit nu precies het grote verschil met de geweigerde zin Sustainability through Quality? Ik vind het lastig.

50 jaar 'Voorsprong door techniek'

Wet dust

Maar welke slagzin kan nu wel rekenen op bescherming? De kans lijkt het grootste als de zin een element bevat dat hem net iets origineler, meer onderscheidend maakt. Denk daarbij aan bepaalde alliteratie, rijm, een woordspeling, een dubbele betekenis of tegenstrijdigheid. Zo kreeg Wet dust can’t fly, een slogan voor stofzuigers, in 2015 bescherming als merk. Een belangrijke reden voor acceptatie was dat de zin ‘letterlijk onjuist’ was, want als stof nat is, is het geen stof meer, aldus het Gerecht.

Wet dust can't fly
Wet dust can't fly

Wow no Cow!

Voor wat het waard is. Ik kwam ook een uitspraak tegen van een weigering van de slogan Wow No Cow! De slagzin, van het bedrijf Oatly, werd aangevraagd voor onder andere melkproducten en kleding. Nadat de zin in eerste instantie geaccepteerd was, oordeelde de Kamer van Beroep in mei 2022 dat de merkregistratie toch werd ingetrokken: geen onderscheidend vermogen! En dat terwijl Wow no Cow! mij nu juist door rijm en ritme een prima onderscheidende slogan lijkt: origineel, pregnant en makkelijk te ‘memoriseren’, zou je zeggen.

Oatly “Wow, No Cow” Full Version

Bas Kist - Merkenbureau Chiever

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in