In de afgelopen weken is er wereldwijd veel aandacht geweest voor het experimenteren met ChatGPT, de nieuwe chatsoftware van OpenAI die kunstmatige intelligentie gebruikt om de gebruiker op allerlei manieren te helpen. Met programmeren of copywriting bijvoorbeeld, maar ook SEO-onderzoek en complexe onderwerpen uitleggen. Ook de media- en marketingbranche experimenteert met ChatGPT. Vier makers delen hun ervaringen.
Johan Konst, eigenaar van NXT Content
‘NXT Content is een pr-bureau voor de zakelijke markt. Wij schrijven een persbericht doorgaans voor meerdere stakeholders, bijvoorbeeld een MKB-redactie en aandeelhouders. Ontvangers hebben verschillende wensen, dus het is van belang om een persbericht op meerdere manieren te schrijven. Met ChatGPT kunnen we dat efficiënter doen. Ik ben vorig jaar al met Jasper gaan experimenteren, een voorloper van ChatGPT. In vergelijking met Jasper is ChatGPT sneller en uitgebreider, al kent de software nog veel schoonheidsfouten. De menselijke maat blijft nodig. Want ChatGPT is nog erg op het Engels gefocust en vertaalt soms te letterlijk. Zo zag ik dat de software think out of the box in een persbericht vertaalde naar ‘buiten de doos denken’. De software kan ook erg overdrijven met persberichten, terwijl wij feitelijke persberichten willen. We passen zulke zaken nu met de hand aan, maar met de huidige ontwikkelingen verwacht ik dat ChatGPT dat straks zelf kan doen.
Mijn opdrachtgevers (o.a. ANWB, Starbucks en MyWheels) merken eigenlijk niet dat ChatGPT nu meewerkt aan persberichten. Dat komt omdat we na onze aanpassingen de definitieve versie van het persbericht aan de opdrachtgever voorleggen. Ik denk niet dat ChatGPT een copywriter gaat vervangen, maar de manier van schrijven zal voor mensen wel veranderen. ChatGPT kan een voorzet geven en nieuwe copywriters moeten er rekening mee houden dat het werken sneller en efficiënter gaat. Ik ben ook benieuwd hoe de relatie tussen ChatGPT en Google zich gaat ontwikkelen. Want naarmate ChatGPT beter wordt, kan het meer vragen beantwoorden en ben ik benieuwd hoe wij Google gaan gebruiken.’
Luuk de Haardt, digital marketing manager bij Team5pm
‘Ik ben met ChatGPT gaan experimenteren toen de software uitkwam, dus een paar weken geleden. In eerste instantie als hobbyproject in mijn vakantie, net als mijn collega Daan Dibbetz ,die de software ook uittest. Toen ik ontdekte dat je extensies kunt koppelen aan ChatGPT, ben ik er echt ingedoken. Voor mij heeft Zapier de meeste interesse. Door taken te automatiseren, kan de software mij werk uit handen nemen. Ik gebruik ChatGPT nu bijvoorbeeld om via verschillende acties de groei van onze concurrenten bij te houden of onderzoek te doen. En ik laat de software YouTube-video’s transcriberen en omzetten tot een samenvatting. Zo kan ik specifieke woorden opzoeken uit de video, een functie die nog ontbreekt in YouTube. De software scant voor mij ook artikelen en pagina’s en maakt hier samenvattingen met bullet points van. Zo kan ik sneller inschatten of een langere tekst de moeite waard is om te lezen. Deze functies werken ook in het Nederlands, maar beduidend beter in het Engels. Ik heb ook voorbeelden gezien van hoe ChatGPT kan helpen op SEO-gebied.
Als je kijkt hoeveel dagelijks werk ChatGPT op termijn deels kan overnemen, denk ik dat ons werk gedeeltelijk gaat veranderen. Wij krijgen meer tijd voor andere zaken en dat kan een grote impact hebben op bedrijven, denk ik zo. Wij als Team5pm (the YouTube agency) zijn ook aan het experimenteren met de mogelijkheden van ChatGPT. In de toekomst wanneer OpenAI mogelijk de API-kosten verhoogt, is het nodig om een pilot op te zetten om te bepalen wat de software kost ten opzichte van wat het oplevert in tijd en moeite. Want GPT staat nog in de kinderschoenen. Ik denk dat bedrijfsdata aan ChatGPT voeren echter nog ver weg is, onder andere door de privacywetgeving en omdat ChatGPT geen taalmodel is dat je input langdurig in datacenters opslaat. Je kunt op dit moment namelijk nog geen datasets hergebruiken (in een nieuwe chat) om een persoonlijk AI-model (kunstmatige intelligentie, red.) te trainen.’
Sjoerd de Kreij, medeoprichter van Schrijven.ai
‘Schrijven.ai is een platform dat de kunstmatige intelligentie van OpenAI gebruikt. We zijn begonnen voordat ChatGPT uitkwam en gebruiken in feite dezelfde software als ChatGPT met een ander sausje. Wij hebben onze modellen getraind op de Nederlandse taal omdat we merkten dat de OpenAI-software van zichzelf niet heel goed is met lange artikelen en de Nederlandse taal. Wij doen dat beter en trainen onze modellen nu ook om te schrijven met de tone of voice van het betreffende bedrijf. De introductie van ChatGPT leverde ons een concurrent op, maar ook veel nieuwe gebruikers en vragen. Bijna elk bedrijf heeft het gevoel dat het iets moet met de slimme software, maar weet vaak niet wat. Ik denk dat de OpenAI-software voor elk bedrijf interessant is, want er gaat zoveel veranderen op contentvlak. Ik krijg vaak de vraag of copy door kunstmatige intelligentie niet te generiek is. Als je tien keer dezelfde input geeft, krijg je inderdaad tien keer dezelfde soort content. Daarom is het als tekstschrijver, freelance of in dienst van een bedrijf, belangrijk om de tone of voice van de klant aan te houden.’
Laurens Vreekamp, schrijver van een boek over kunstmatige intelligentie voor mediamakers
‘Ook ik heb van alles uitgeprobeerd met ChatGPT. Ik heb ‘m bijvoorbeeld een fantasieverhaal voor een zesjarig kind laten schrijven en dat was best aardig. Helpen programmeren in Python werkte ook goed. Ik vind ChatGPT het meest interessant als co-piloot voor wie met tekst werkt. Als student, freelancer of werknemer. Als je een idee hebt voor een tekst, kun je ChatGPT input geven en krijg je best een aardige tekst. Die kan wervend of betogend zijn, maar ook iets heel anders. De software kan een goed startpunt zijn als je moeite hebt met beginnen of als je geen collega hebt om mee te brainstormen.
Toch denk ik niet dat iedereen of elk bedrijf straks dagelijks ChatGPT gaat gebruiken. Het lijkt mij goed om uit te zoomen. ChatGPT is een taalmodel dat goed is voor schrijvende werkzaamheden, maar ook zwakke punten heeft. De software kan minder goed redeneren, gebruikt veel clichés en vooroordelen en is niet in te zetten voor feitelijke zaken. Daarnaast is de software nu niet aangesloten op het internet en kan het dus geen actuele vragen beantwoorden, bijvoorbeeld over de uitkomst van een recente voetbalwedstrijd. ChatGPT is bovendien getraind om voorspelbare antwoorden en teksten te generen. Dus een bedrijf dat zich wil onderscheiden met tekst, kan beter geen ChatGPT gebruiken.’
Meer over kunstmatige intelligentie
Wie meer wil weten over kunstmatige intelligentie in de praktijk, kan de Adformatie-recensie van Vreekamps boek teruglezen. Eind vorig jaar publiceerde deze website ook een artikel over Dall-E, slimme software die op basis van menselijke input zelf beeld genereert. Zeven creatieven geven hun AI-beeld en mening.