De European Advertising Standards Alliance (EASA), waar de Nederlandse Stichting Reclame Code lid van is, heeft Google verwelkomd als eerste organisatie met een bedrijfslidmaatschap van de Alliance en als partner van het zelfregulerende netwerk voor reclamemakers, media en advertentiebedrijven.
Google is het eerste volledig digitale advertentiebedrijf dat lid wordt van de Alliance. Het voegt zich bij 13 brancheverenigingen die verschillende betrokken partijen binnen het ecosysteem voor adverteren vertegenwoordigen: adverteerders, reclamebureaus en de media. Al deze verenigingen leggen zich toe op het waarborgen en bevorderen van verantwoorde reclame.
Mijlpaal
De Alliance telt daarnaast 28 zelfregulerende organen (self-regulatory organisations oftewel SRO’s) die nationale reclamegedragscodes beheren en toepassen. Het levert advies, ziet toe op naleving van de richtlijnen en handelt klachten af.
Stephan Loerke, de CEO van de World Federation of Advertisers (WFA) en vicevoorzitter van de EASA. spreekt van een 'historische mijlpaal'. 'In een tijd waarin ruim 50% van alle wereldwijde reclamebudgetten opgaan aan online advertenties is het van cruciaal belang voor de toekomstige geloofwaardigheid en resultaten van advertentie-normen dat de grote digitale platforms deel uitmaken van het zelfregulerende systeem. De toetreding van Google tot de European Advertising Standards Alliance is een historische mijlpaal die door adverteerders volmondig wordt toegejuicht.'
Ook Facebook, dat onder vuur ligt vanwege de aanpak van nepnieuws en hatelijke content op het platform, beloofde eerder dit jaar zich aan te sluiten bij de Stichting Reclame Code. Het is nog onduidelijk wanneer dat gaat gebeuren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!