Facebook blijkt vlak voor de Amerikaanse verkiezingen bij een aantal groepen de 'group recommendations' te hebben uitgezet. De techreus probeert op die manier te voorkomen dat gebruikers een fuik worden ingezogen, bleek tijdens een hoorzitting van de Amerikaanse senaat, melden Amerikaanse media.
Tijdens die hoorzitting werd Facebook ceo-Mark Zuckerberg ondervraagd over het feit dat mensen naar steeds extremer gedachtegoed worden geduwd door zulke aanbevelingen. Zuckerberg antwoordde daarop dat de techreus die functie voor bepaalde politieke en maatschappelijke groepen al heeft uitgeschakeld. Om welke groepen het precies gaat, blijft echter onduidelijk. De maatregel geldt zeker tot de verkiezingen.
Lees ook: Ook adverteerders ontsnappen niet aan complotvideo's op Youtube
Er is de laatste weken veel te doen om algoritmes op sociale media. Presentator Arjen Lubach sprak onlangs over het 'fabeltjesfuik' en ook in de politiek gaan er inmiddels stemmen op om onderzoek te doen naar de effecten van algoritmen. Regeringspartijen D66 en CDA pleiten voor de aanpak van desinformatie via platformen als YouTube en Facebook. D66'er Kees Verhoeven komt bovendien met een 'Aanvalsplan Desinformatie'.
Techbedrijven proberen met hun algoritmes het publiek zo lang mogelijk op hun apps te houden. Sensationele berichten over bijvoorbeeld complottheorieën, maar ook ander extreem gedachtegoed, krijgen vaak voorrang omdat deze beter scoren. Gebruikers worden keer op keer worden bevestigd in hun eigen ideeën over de wereld, omdat de platforms ze continu hetzelfde blijven voorschotelen.
Facebook constateerde in 2016 zelf al dat 64 procent van de mensen die extremistische Facebook-groepen volgen, daar terecht zijn gekomen via een group-recommendation.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!