Facebook en Instagram komen met ’knop’ voor minder politieke advertenties

Op verzoek gebruikers, onderdeel grotere aanpak, aldus Facebook

Gebruikers van Facebook en Instagram krijgen de mogelijkheid om minder politieke advertenties op hun feed binnen te krijgen. De optie is per direct beschikbaar in Nederland.

Met de zogenaamde ‘User Control for Political Ads’ wil Facebook mensen meer invloed geven. Ze kunnen bij hun ‘advertentievoorkeuren’ of ‘ad preferences’ aanvinken dat ze minder advertenties over sociale kwesties, verkiezingen en politieke advertenties willen zien.

Helemaal bevrijd zijn ze er dan overigens niet van, Facebook spreekt over ‘sterk verminderd weergegeven’.

Facebook geeft aan dat het de mogelijkheid heeft toegevoegd op aangeven van gebruikers. De ‘user control’ van politieke advertenties wordt in 99 landen in totaal doorgevoerd.

Facebook voert op dit moment een offensief on zijn de inspanningen tegen politieke desinformatie over het voetlicht te brengen. Eind februari plaatste het een advertentie in Nederlandse dagbladen met de extra maatregelen die het neemt in aanloop naar de Tweede Kamer-verkiezingen. Vandaag hield het een online persconferentie om Nederlandse journalisten over dit onderwerp bij te praten.

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie