Een van de burgerrechtenorganisaties waar Facebook deze week mee om de tafel heeft gezeten om te praten over haatdragende teksten op het platform, leek na afloop niet erg onder de indruk. 'Facebook benaderde onze bijeenkomst vandaag alsof het niets meer was dan een pr-oefening', laat een bestuurder van Free Press weten. Volgens haar kwam het bedrijf tijdens de ontmoeting met weinig nieuws. Ook zou Facebook zich niet willen binden aan heldere deadlines om bepaalde zaken snel geregeld te krijgen.
Facebook bekritiseerd in rapport
Zelf zegt Facebook er aan te werken om haatdragende berichten van het sociale netwerk te weren. Volgens operationeel directeur Sheryl Sandberg doet het bedrijf dat 'niet om financiële redenen of om druk van adverteerders, maar omdat het juist is om te doen'. Dat schrijft ze op haar Facebook-pagina.
De hoge bestuurder benadrukte dat Facebook al langer een duidelijk beleid heeft tegen haat. Ook heeft de onderneming volgens haar veel geld geïnvesteerd in technologie met kunstmatige intelligentie. Daarmee kunnen haatberichten op grote schaal worden verwijderd. 'We hebben in de loop van de jaren echte vooruitgang geboekt, maar dit werk is nooit af en we weten wat een grote verantwoordelijkheid Facebook heeft om beter te worden in het vinden en verwijderen van haatdragende inhoud.'
In een rapport dat woensdagmiddag is gepubliceerd, wordt Facebook ronduit bekritiseerd door experts op het gebied van mensenrechten. In het 89 pagina's tellende onderzoek staat geschreven dat "irritante en hartverscheurende beslissingen" van Facebook "aanzienlijke tegenslagen voor burgerrechten" betekenden. 'Naar onze mening heeft Facebook op sommige gebieden vooruitgang geboekt, maar het bedrijf is niet met voldoende snelheid doorgegaan om de uitdagingen op het gebied van burgerrechten aan te pakken.'
Het platform kreeg de afgelopen weken veel kritiek, omdat het te weinig zou doen om haatzaaien, racisme en nepnieuws op de platforms te bestrijden. Sandberg sprak dinsdag samen met topman Mark Zuckerberg ook met met burgerrechtenorganisaties hierover. 'Hoewel we niet elke wijziging aanbrengen waar ze om vragen, zullen we binnenkort meer van hun voorstellen in de praktijk brengen', is alles wat ze hierover kwijt wilde.
Boycot groeit nog steeds
Facebook moest het van alle socialmediabedrijven onlangs al het meest ontgelden bij organisaties die strijden tegen racisme. Ze nemen het de techgigant kwalijk dat berichten die oproepen tot geweld tegen Black Lives Matter-demonstranten niet worden verwijderd en roepen op tot een boycot van het bedrijf. De protesten tegen racisme in de Verenigde Staten maar ook in Europa laaiden de voorbije weken op, na de moord op George Floyd.
Een steeds grotere groep bedrijven en merken kondigde aan voorlopig niet meer te adverteren op Facebook of dochteronderneming Instagram. Onder andere het Brits-Nederlandse Unilever, Coca-Cola, Starbucks en Pepsico gingen tot zo'n boycot over.
(ANP/Adformatie)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!