De een gebruikt ChatGPT, Midjourney en andere programma’s om zijn werk te optimaliseren, waar een ander vreest voor zijn baan en een derde er op rekent dat AI niets meer is dan een hype. Maar wat kun je er nu echt mee? En welke mogelijkheden en risico’s liggen er in de nabije toekomst? Drie creatieven die al jaren met AI werken, delen hun geleerde lessen en toekomstverwachtingen. In dit tweede artikel: Eric van Hall.
Lees ook: Deel 1, waarin Hendrik van Zwol met Midjourney AI-afbeeldingen creëert en uitleg geeft bij de resultaten en aandachtspunten.
Lees ook: Deel 3, waarin Laurens Vreekamp creatieven en bureaus advies geeft over AI.
Van Hall is oprichter en ceo van CopyRobin, een Nederlands copywritingbureau voor bedrijven dat in de zomer van 2023 in het nieuws kwam omdat het aangesloten copywriters vriendelijk doch dringend verzocht om te gaan werken met ChatGPT. ‘Als je voor ons blijft schrijven, verschuift jouw rol voor een groot deel naar die van prompt engineer’, zo schetste het bedrijf destijds. Een deel van de copywriters uitte publiekelijk kritiek op die beslissing en claimde te stoppen voor CopRobin.
Van Hall verdedigde het besluit juist als een win-win-oplossing: het kon meer teksten aan klanten leveren, en copywriters konden als prompt engineers meer teksten per uur schrijven en zo meer gaan verdienen. Maar, zei Van Hall destijds ook, ‘we kunnen simpelweg niet anders.’
‘Ja, we zijn als eerste Nederlandse copywritingbureau vol gaan inzetten op ChatGPT om sneller tot teksten te komen. Die stap bracht inderdaad wat teweeg, maar leverde ook veel aandacht op en resulteerde in het winnen van de AI Awards 2023. Dat laatste had ik niet verwacht en is toch wel erg leuk. Copywriters geven na elke klus ook feedback, en die feedback over de briefing en prompt is positief. Al moet ik zeggen dat er ook verschillende klanten zijn afgehaakt, één bijvoorbeeld omdat hij schrijven leuk vindt en door ChatGPT zelf weer zijn copywriting is gaan doen.’
‘Ja, een klein deel van de aangesloten copywriters heeft vorig jaar besloten om niet langer voor ons te schrijven. En we hebben ook minder schrijvers nodig dan voorheen. Sinds we via de AI-werkwijze werken zijn we gestopt met werven. We hebben 550 freelance copywriters in ons bestand. Voorheen werkten we veel met zo’n 120 schrijvers, nu zo’n 80. Een aantal freelancers doet redactiewerk in andere talen dan het Nederlands, en we hebben twee fulltime redactiemedewerkers in dienst voor de Nederlandse taal.’
‘Zeker. Copywriters kunnen na elke opdracht een enquête invullen, waarin ik ook vraag of ze uitkomen met de tijd die ze krijgen voor een tekst. Acht jaar geleden zei 73 procent van ja, tegenwoordig is dat 94 procent en dat percentage is ongeveer gelijk gebleven sinds de start met AI. Je kunt dus stellen dat de copywriters niet minder zijn gaan verdienen. Wellicht hebben sommige schrijvers een half uur nodig voor een klus waar ze een uur voor rekenen, maar geven ze dat niet aan. Een menselijke valkuil is dat copywriters lui worden en een gegenereerde tekst snel doorzetten. Daar trekken we lessen uit: we geven copywriters geefback en als ze zichzelf niet verbeteren, krijgen ze minder opdrachten.’
‘Ik heb de meest actuele data erbij gepakt om deze vraag zo nauwkeurig mogelijk te beantwoorden, en kan zeggen dat bijna 50 procent van de bestelde teksten in de middelste categorie valt. Zo’n 20 procent van de teksten is van het goedkoopste type, 20 procent is juist volledig door copywriters geschreven. De resterende zo’n 10 procent bestaat uit grote verzamelopdrachten, maatwerk voor grote bedrijven.’
‘Nee, dat denk ik niet. ChatGPT kan met een goede briefing een hele mooie tekst schrijven, maar de inhoud moet van de mens komen. De copywriter is nog steeds nodig voor research en het checken van feiten in een gegenereerde tekst. Dat merk ik ook aan klanten die nu bij ons aankloppen. Verschillende grote organisaties die al een jaar bezig zijn met AI-copywriting, komen erachter dat het toch wel veel werk is en dat er menselijke input nodig is om kwaliteit op schaal te leveren. Voor zulke klanten doen wij maatwerk en dat zie ik AI niet zomaar vervangen.’
Lees ook
- Digital transformation & tech Meest gebruikte AI-tool door CMO's is ChatGPT
- Digital transformation & tech 'Wie AI nu slim inzet, is de winnaar van morgen'
- Campagnes Artis springt in op AI-trend en lanceert 'animal intelligence'-campagne
- Digital transformation & tech Deze 10 artikelen over artificiële intelligentie (AI) vatten 2023 samen
- Digital transformation & tech We nemen massaal meer AI-software af, en daar plukken Microsoft en Alphabet de vruchten van