Premium

Artis springt in op AI-trend en lanceert 'animal intelligence'-campagne

De dierentuin wil de kijker 'verliefd laten worden’ op de natuur. Dawn tekende voor concept en creatie.

Artis geeft 'eigen betekenis' aan AI, outdoor-uiting op Leidseplein in Amsterdam

Dat artificial intelligence here to stay is, mag inmiddels duidelijk zijn. Het geeft antwoord op vragen, neemt banen over en maakt volgens sommigen zelfs 'het onmogelijke mogelijk'. Ook de Amsterdamse dierentuin Artis springt in op de AI-trend en lanceert in dit kader een online- en outdoorcampagne die aandacht vraagt voor de 'onvoorstelbare kracht van natuur'. Voor de gelegenheid doopt het natuurinstituut AI om tot 'animal intelligence'.

De campagne is bedacht en ontwikkeld door Dawn; het bureau (onderdeel van Springbok) is al sinds de oprichting in 2008 creatief partner van Artis. David Snellenberg, oprichter van Dawn, werkte vóór die tijd al voor de dierentuin, vanuit bureau BBDO. Ook is hij mede verantwoordelijk voor de totstandkoming van de bekende Artis de Partis-campagne uit 2014. Naar verluidt volgt er komende zomer een nieuwe, grootschalige tv-campagne van Artis van de hand van Dawn.

Rembrandt Sutorius, directeur van de dierentuin, over de nieuwe campagne: 'Laten we aandacht houden voor de wonderlijke, natuurlijke intelligentie van al het leven om ons heen. Dankzij miljarden jaren van evolutie leven we namelijk al in een prachtig, complex ecosysteem, dat door ons toedoen onder enorme druk staat. Artis wil mensen zich meer verbonden laten voelen met al het andere leven op aarde, juist nu zich een nieuwe vorm van intelligentie aandient.'

Met 'animal intelligence' gebruikt Artis de taal en associaties van AI om ons 'verliefd te laten worden op al het andere leven oms ons heen. Sutorius: 'In de campagne zien we echte dieren, microben en planten met uitzonderlijke kwaliteiten zoals het beerdiertje, dat eeuwig kan leven. Artis gebruikt zo de taal en visuele stijl van AI om ons weer verliefd te laten worden op de natuur en haar vindingrijkheid. Zo geven we een nieuwe betekenis aan AI: animal intelligence.'

Bovennatuurlijke eigenschappen

Hij vervolgt: ‘Dieren, planten en microben bezitten tal van ogenschijnlijk bovennatuurlijke eigenschappen die onze menselijke verbeelding te boven kan gaan. Van mieren die als kleine bodybuilders vijftig maal hun eigen gewicht kunnen dragen tot de octopus die camouflage tot ware kunst heeft verheven. En van microben die kunnen overleven in de ruimte tot bloemen die bestuivers, zoals bijen, aantrekken door middel van uv-signalen die voor ons onzichtbaar zijn. Daar komt geen technologie aan te pas. Eigenschappen die je doen verwonderen en je (nog) meer laten houden van natuur. En wie ergens van houdt, gaat er ook voor zorgen.’

Tom Rentmeester, art director bij Dawn: 'In een tijd van visuele wildgroei is het goed om herinnerd te worden aan de bijzondere verschijningen die de natuur ons rijk is. De natuur is immers de originele AI, waar miljoenen generaties hebben geleid tot haast onvoorstelbare dingen.'

De campagne wordt uitgerold op diverse social media-kanalen en in outdoor-uitingen (Ocean Outdoor) verspreid over Amsterdam en Schiphol. Bekijk de online video hier.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie