Overslaan en naar de inhoud gaan

Meest gebruikte AI-tool door CMO's is ChatGPT

CMO Report deel I | 85 procent van de marketingtop is hands-on met verschillende AI-tools, ChatGPT springt er met kop en schouders bovenuit.
ChatGPT Shutterstock
De website van ChatGPT
© Afbeelding: Shutterstock
ChatGPT Shutterstock
De website van ChatGPT
© Afbeelding: Shutterstock

Elk jaar in september-oktober is het tijd voor een grote enquête onder marketeers, één van de belangrijkste doelgroepen van Adformatie. We brachten dat altijd onder de kop van ‘De Grote Marketing Enquête’. Maar zoals bijna niets hetzelfde blijft in marketing en communicatie, hebben we ook in dat onderzoek een majeure verandering doorgevoerd.

Ons onderzoek, dat we in samenwerking doen met Serviceplan Group (dat in Nederland actief is met haar House of Communication waar de bureaus Mediaplus, Serviceplan en Plan.Net onderdeel van zijn), heet nu CMO Report. We enquêteren daarvoor uitsluitend CMO’s of andere functionarissen die de hoogste marketingfunctie binnen een bedrijf bekleden. Maar liefst 68 topmarketeers vulden de enquête in.

Het is onvermijdelijk. Je kunt anno 2023 geen stap zetten, geen krant openslaan (pardon nieuws-app openen), geen gesprek bij de koffie-automaat beginnen, of het gaat over artificial intelligence (hierna AI). In heel veel beroepsgroepen is het al een tijdje het gesprek van de dag, en onder marketeers al helemaal.

related partner content for mobile comes here

Dat marketeers er niet over uitgepraat raakt, zien we in andere delen van CMO Report terug, wanneer we vragen naar de belangrijkste topics die het veld bezig houdt. Maar in dit artikel willen we het vooral hebben over de dagelijkse praktijk. Hoeveel marketeers gebruiken AI-tools? Welke tools gebruiken ze? En waarvoor dan wel?

Laten we openen met te constateren dat maar 15 procent van de ondervraagde topmarketeers helemaal geen AI-tools gebruikt. De overige 85 procent is dus al hands-on met verschillende tools. Maar ChatGPT springt daar toch wel met kop en schouders bovenuit. Meer dan 7 op de 10 gebruikt dat hulpmiddel in zijn (m/v) dagelijkse werkzaamheden. Zie hier de overige percentages:

Welke AI-tools gebruikt u in uw dagelijkse werkzaamheden?  
ChatGPT 71%
Midjourney                                 29%
Deepl         29%
Optmyzr     15%
Grammarly                                 13%
DALL-E 13%
Copy.ai    10%
Synthesia  8%
Anders, namelijk…  10%
Geen van bovenstaande 15%

Meer CMO Report coverage:

Alle artikelen en interviews over CMO Report 2023 hebben we hier voor u op een rijtje gezet.

 

Tekstgedreven

De cijfers laten niets aan duidelijkheid te wensen over. Ja, Midjourney en Deepl beginnen terrein te winnen en ja, Optmyzr, Grammarly en DALL-E zijn daarna de tools die voor de poort staan, maar ChatGPT is wel veruit favoriet. Waar wordt die tool dan voor gebruikt door marketeers? Dat is – niet verwonderlijk – allemaal zeer tekstgedreven. Het is vertalen, het is samenvatten, het is het maken van een eerste opzet, die daarna handmatig wordt gefinaliseerd.

Extra inspiratie

Dat het allemaal nog kinderschoenenwerk is, blijkt wel uit het feit dat veel marketeers terugspelen dat ze ChatGPT voor interne communicatie (mails bijvoorbeeld) gebruiken. En niet voor externe communicatie (want toch een risico). Maar dat de tool echt al als sparringpartner wordt gezien (iets wat CMO’s letterlijk zeggen), blijkt ook wel uit soundbytes als ‘extra inspiratie’, ‘ideeën genereren’ en ‘genereren van oplossingsrichtingen’. Een enkeling is echt al een heel stuk verder dan dat en gebruikt ChatGPT voor onderzoek, presentaties, datavalidatie, als vertrekpunt voor concepting, creatie en copy, voor het begrijpen van het Ideal Customer Profile (ICP) en de buyer personas. Conclusie? De trein rijdt. Hij rijdt hard. Veel harder dan sommigen denken. Lees voor meer context het interview met Charida Dorder, auteur van het boek ‘AI in marketing’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in