We hebben het er hier al eerder over gehad, en ik probeer er inmiddels een beetje van weg te blijven (want je wordt zo’n doodgraver), maar gisteren was er weer veel kritiek op marketeers. Ik stond er bij en keer er naar…
Het gebeurde tijdens de Brand Fuel-bijeenkomst in de schuilkerk in Diemen (kan een plek beter gekozen zijn?).
Eerst was daar Peter Hoitinga, die met zijn persoonlijke verhaal over Audi duidelijk maakte wat er aan veel ondernemingen schort: ook al is het product geweldig, je moet het ook je klanten naar de zin maken. ‘Bij Audi is men vergeten dat er ook nog mensen in de auto zitten’.
Goos Eilander van Trendbox ging nog wat verder: ‘ Marketeers doen me denken aan die lieve, jonge hondjes die over de grond rollen, met de pootjes in de lucht. Zet daar dan die pitbull van finance naast… Marketeers vergeten dat er in bedrijven soms een gemene strijd wordt uitgevochten. Marketeers zijn te jong, te meegaand. Er zijn nu vechters gevraagd!’
Om het helemaal af te ronden zei Eilander ook nog: ‘Als je grote merken in je portfolio hebt, dan pleit ik er voor om het hele bedrijf van de beurs te halen. Dat gaat gewoon niet samen’.
Reclameman Eugene Roorda mocht nog wat olie op het vuur gooien: ‘De crisis is in dit verband een zegen. Ik zie te veel middelmatige mensen aan bureauzijde en aan klantzijde. Een zekere versobering vind ik wel prettig.
‘Succesvolle branches trekken toch te veel zwakke mensen aan. We hebben te lang te veel geld verdiend. Ik zit nu soms in vergaderingen met 30 meisjes, die dit vak…oh zo leuk…vinden. Leuk? Marketing lijkt wel een gezelschapspel. Er worden geen beslissingen meer genomen. Ik verlang terug naar die oude reclamechef, die kennis van zaken had en gewoon dingen kon doordrukken.’
De marketeer van Pepsico, Harmen Scholten: ‘Marketing is een vrouwenvak geworden. Er zijn gewoon geen kerels meer te vinden. Ze gingen de laatste jaren allemaal naar finance, maar niet naar fmcg. Door de crisis verandert dat en dat is goed.’
Eilander van Trendbox: ‘Merken vielen altijd al om, maar in deze tijd draait het om toegevoegde waarde. En dan wordt nu nog sterker geaccentueerd dat sommige merken te zwak zijn.’
De marketeer van Heinz: ‘Retailers letten nu alleen maar op prijs. En dan zetten ze de merken op oneigenlijke wijze onder druk. Als er altijd wel ergens een kratje Heineken in de aanbieding is, dan betaal je toch nooit meer de volle prijs? En dan is dat slecht voor het merk. Albert Heijn is veel machtiger dan alle A-merken samen. Ik zou de verticale prijsbinding wel weer terug willen hebben.’
Maar dat lijkt uitgesloten. En dus dronken de marketeers nog een borrel om daarna in hun Audi weer naar huis te rijden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!