Voor de vijfde keer werd gisteren de Dutch Marketing Thesis Award uitgereikt. Het is de prijs voor het beste afstudeeronderzoek van marketingstudenten in Nederland.
De marketingassociaties in de verschillende steden kiezen hun beste marketingscripties en vervolgens gaan die door naar de finale.
Daar kiest een jury (Patrick Ruys van VODW, Janny Hoekstra van de RUG, Peeter Verlegh van de Erasmus, Hans Hagenaars van ING en ik dus) de beste thesis met als criteria: wetenschappelijk niveau, vernieuwing en praktische toepasbaarheid.
Die finale vond gisteren plaats bij VODW in Leusden. Samen met ING de sponsor van het geheel. De prijs ging naar Riko Ooijevaar van de RUG, die al baan heeft bij TNS Nipo. Naast de eer krijgt hij 2500 euro.
Hij behaalde zijn masterstitel met een onderzoek naar segmentatie in sociale netwerken. Uitgevoerd in opdracht van Hi van KPN.
Het was een aardige middag waarbij de jongelui in 2,5 minuut hun case moesten presenteren en vervolgens kritische vragen van de jury moesten beantwoorden. Met name de wetenschappers in de jury (Peeter Verlegh en Janny Hoekstra) spaarden de afgestudeerden niet.
Van de zeven genomineerden haalden de volgende de top3:
Riko Ooijevaar. Hij onderzocht wat de relaties in sociale netwerken kenmerkt en liet daar een segmentatie op los. Een segmentatie niet alleen gebaseerd op demografische, psychologische of gebruiksctriteria, maar ook op basis van hun relatie en positie in het sociale netwerk.
De jury viel voor de heldere en toegankelijke stijl en doordat Ooijevaar er nogal nieuwe ideeën op nahoudt. Ook uit wetenschappelijk oogpunt was het vrij nieuw wat hij deed. Hij deed het onderzoek bij Hi van KPN.
Rik Langedijk van de VU Amsterdam haalde ook de laatste drie met een thesis over groene signalen in automarketing. Hij vond uit dat het beter was om de groenheid van de auto zo min mogelijk te benadrukken. Kopers die echt op groene signalen kicken, vormen een relatief kleine groep.
De meeste consumenten vinden groen alleen interessant als het concreet voordeel oplevert. Hoe groener de auto wordt gepresenteerd, des te minder mensen hem willen hebben. Rik Langedijk liet in ieder geval een echte passie voor het vak én auto’s zien.
Hij werkt nu bij Renault.
De top3 werd gecomplementeerd door Arjen van Lin van de Universiteit van Tilburg, die voor Philips een model ontwikkelde om promoties te waarderen. Het blijkt volgens hem dat heel veel prijspromoties helemaal niets opleveren, of nog erger: geld kosten omdat er na de actieperiode minder tv’s of stofzuigers worden verkocht.
Van Lin meldde vol zelfvertrouwen dat het promotiebeleid van Philips momenteel tegen het licht wordt gehouden naar aanleiding van zijn onderzoek. Hij is nu aio in Tilburg.
Zowel ING als VODW voerden na afloop gesprekken met kandidaten en bezoekers om ze te interesseren voor een baan.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!