Het digitale productiebedrijf Active Collective ontwikkelde vorig jaar een bijzondere innovatie voor het VU Medisch Centrum (tegenwoordig Amsterdam UMC). Project ‘Picture’ zorgt ervoor dat medische specialisten betere beslissingen kunnen nemen bij het behandelen van hersentumoren. De oplossing won een zilveren en gouden SpinAward-ring, maar wat nog belangrijker is: het heeft een concrete bijdrage geleverd aan de medische zorg.
Tijdsdruk
Raymond Martens, creative director bij Active Collective, blikt terug op het ontwikkelproces. 'Het was uitdagend' zegt hij. ‘Veel bureaus durfden dit project niet aan te nemen. De tijdsdruk was ook hoog: we moesten binnen vier weken een werkende prototype opleveren, en hadden weinig overlegtijd met medische specialisten. Niet zo gek als je meekrijgt hoe vol hun agenda’s zitten.' Ook moest Martens een aantal horden nemen: data-experts met verstand van complexe MRI-bestanden in huis halen en, in verband patiëntendossiers, informatiebeveiligingssystemen installeren.
Ondanks de complexiteit waagde hij de sprong in het diepe. Martens: ‘Voor digitale bureaus liggen er veel kansen om het verschil te maken in de medische zorg, maar het kost veel tijd, geduld en inzet om de materie te begrijpen.’ Maar dan heb je ook wat: Picture wordt actief door specialisten gebruikt.
Bescheiden
Voorheen bepaalden medisch specialisten op basis van hun eigen kennis en praktijkervaring de behandeling. Picture zorgt voor een omwenteling: nu kunnen artsen via een systeem MRI-hersenscans en behandelingsmethoden met elkaar, om zo sneller nieuwe patronen te ontdekken.
‘Maar’, zegt Martens: ‘We zijn als bureau heel terughoudend met het wereldkundig maken van de eerste resultaten. We hebben hier te maken met mensenlevens en gevoelige materie, het is aan het VUmc om dit te communiceren.'
Wetenschap induiken
Hoe hebben Martens en zijn team deze innovatie ontwikkeld? Achter het bevredigende eindresultaat schuilt een ingewikkeld ontwikkelingsproces, legt hij uit. ‘Technisch is het heel complex: we hebben een systeem ontwikkeld dat met MRI-data en kunstmatige intelligentie kankercellen herkent. Het komt erop neer dat wij data uit medisch onderzoek hebben vertaald naar innovatieve technologie.'
Tijdens de ontwikkeling van het prototype waren Martens en zijn team vooral bezig met MRI-data uploaden en algoritmen ontwikkelen, testen en valideren. 'Uiteindelijk hebben we het platform na de prototype-fase gelanceerd, verder doorontwikkeld en konden artsen over de hele wereld het gebruiken. Op basis van hun feedback hebben wij continu aanpassingen gedaan', aldus Martens.
De succesfactor: ‘Goed naar elkaar luisteren’, antwoordt hij. ‘Nogmaals, we hadden extreem weinig overlegtijd, dus dat vroeg veel aanpassingsvermogen en leersnelheid. Wederzijds respect voor elkaars vakgebied is dan van cruciaal belang.'
Valkuilen
Een grote valkuil is dat innovaties op dit gebied razendsnel gaan. ‘Voordat je het weet loop je achter de feiten aan’, zegt Martens. ‘Dit hebben wij in meerdere fases van het project meegemaakt. Een voorbeeld: middenin ons ontwikkelingsproces ontdekten we hoe we tumoren met kunstmatige intelligentie konden herkennen en beoordelen op complexiteit. Hierdoor was het ontwikkelingsproces, zoals we dat voor ogen hadden, ineens irrelevant geworden en moesten we de planning omgooien.’
Dit zorgde ervoor dat Martens en zijn team snel door hun budget heen waren. ‘We hebben ervaring met apps bouwen en kunnen de uren nauwkeurig inschatten. Maar dit project was totaal anders, wat het commercieel gezien een complex project maakte.'
Huwelijk
Martens heeft vorig jaar tijdens het in ontvangst nemen van de eerste SpinAward-ring zijn vriendin op het podium ten huwelijk gevraagd ('Privé had het project ook veel tijd gekost'). Picture heeft hem ook geholpen om de bureaukoers scherp te krijgen. ‘Dit was geen typisch commercieel project, maar een innovatie met een maatschappelijk doel. Er liggen mooie kansen voor bureaus om dit soort tools te ontwikkelen. We wilden eerst een full-service bureau worden, maar weten nu: hiermee willen we verder.’
Dit artikel is het derde verhaal uit de serie over SpinAwards-avonturen, waarin Adformatie projecten in de spotlights zet. Benieuwd naar wie dit jaar is genomineerd? Klik hier.
Koop via deze link tickets voor de SpinAwards Night.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!