Het is een klassiek verhaal: de oprichters van Blauw Gras zijn begonnen op een studentenkamer in Tilburg. Al snel werd dit kamertje te klein en tegenwoordig zit het bureau in een groot Amsterdams kantoor met 30 man. Blauw Gras wil af van zijn studenten-imago en daarbij helpen de gewonnen prijzen zeker bij. Erik Wiese (30): ‘Wij zitten nu aan tafel met de grote jongens.’
Blauw Gras ontving vorig jaar twee SpinAwards en zes Lovie Awards voor de Bavaria-campagne #carnavalvrij. De campagne is opgezet in samenwerking met Fama Volat, dat concepteigenaar is, en verantwoordelijk was voor de gehele creatieve directie van de campagne.
De actie had als doel om van carnaval een officiële feestdag te maken en zat als volgt in elkaar. De kick-off was een online commercial waarin vrijheidsstrijder Sjefke Vaeren, gespeeld door ex-PSV’er Björn van der Doelen, Nederland opriep om de petitie #carnavalvrij te ondertekenen. Dat sloeg aan: binnen enkele dagen veroverde Sjefke de harten van fervente carnavallers.
De campagne werd ondersteund met socialmediaposts die verwezen naar de actiepagina. Bijvoorbeeld een Instagram Story waarin het leek alsof Sjefke je persoonlijk belde via Facetime. Maar ook video-updates, gifjes, banners en een postergenerator waarmee je een persoonlijke campagneposter kon downloaden.
Carnavalsstoet
De campagne reikte buiten het focusgebied Brabant en Limburg, en via Twitter kwam Bavaria in contact met Klaas Dijkhoff. De bierbrouwerij is met een grote carnavalsstoet naar Den Haag gereden. Sjefke overhandigde met een knipoog ruim 170 duizend handtekeningen aan de VDD-fractievoorzitter.
Het volk in beweging
Wiese blikt tevreden terug op het resultaat. Lachend: ‘We wonnen, naast de SpinAwards, ook zes Lovies. Een lokale campagne die een internationale prijs wint, dat is erg geestig. Ik moest op de borrel aan Engelsen uitleggen wat carnaval eigenlijk is.’
‘Met één krachtig idee kregen wij, in samenwerking met Fama Volat en Bavaria, Nederland om’, vervolgt hij. ‘Het was ontzettend gaaf om te zien dat zoveel mensen ermee aan de haal gingen: het publiek, politici, retailers, pers, kroegen en verenigingen.’
Niet pushen maar verdiepen
De succesfactor: ‘Ten eerste haakten we in op een relevante vraag: waarom krijgen Nederlanders geen vrij tijdens carnaval? En ten tweede: de rijkheid van de campagne. We kregen het volk in beweging met meer dan 200 socialmediaposts die allemaal draaiden om engagement en interactie.’
En de visie van Blauw Gras op social media heeft invloed gehad, zegt Wiese. ‘Steeds meer merken gebruiken social media als een goedkoop massamedium om tegen lage kosten een boodschap te pushen. Wij gaan niet in deze trend mee en zien het nog steeds als kanaal om je boodschap te verdiepen.’
Bewijsvoering
Wat levert het winnen van een gouden SpinAward-ring op voor het bureau? Wiese: ‘SpinAwards staan voor het beste digitale werk. Het is een bewijs dat je als bureau goed bezig bent. Het levert ook publiciteit op; je komt bijvoorbeeld in Adformatie.’ Blauw Gras is dan ook het afgelopen jaar flink gegroeid: ‘We hebben nieuwe mensen aangenomen en onder andere McDonald’s en de Nederlandse Loterij als account erbij gekregen.’
Het inzenden van een case kost 295 euro per categorie. ‘Deze investering is het zeker waard’, zegt Wiese vastberaden. ‘Genomineerd worden is ook leuk voor je klanten; je gaat samen naar de uitreiking. Deze ervaring is niet in geld uit te drukken.’ Voor wie zich wil aanmelden voor de categorie 'social' heeft hij een tip: ‘Het werk moet vooral interactie en engagement stimuleren. Dat is bijvoorbeeld bij campagnes met influencers vaak niet het geval.’
Werk insturen? Tot en met vrijdag 28 februari 2019 kunnen bureaus, producenten en opdrachtgevers hun beste digitale werk inzenden via deze link.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!