Nederlandse gebruikers van Google Ads kunnen vanaf vandaag gebruikmaken van een nieuwe functie. De advertentiesoftware kan voor nieuwe advertenties koppen en beschrijvingen voorstellen, gebaseerd op de context van de advertentie, informatie van de landingspagina en eerdere reclames van de adverteerder.
Nederlandse taal
Google noemt deze functie 'automatically created assets' en bracht 'm al eerder uit in verschillende andere landen, waaronder de Verenigde Staten. Op het marketingevenement DMEXCO in Duitsland kondigde Google deze week aan dat automatically created assets per direct wereldwijd en in zeven nieuwe talen te gebruiken zijn. Nederlands is - redelijk opvallend - één van die zeven talen. Frans en Duits horen er ook bij, bijvoorbeeld.
Automatically created assets zijn beschikbaar voor adverteerders in Search en Performance Max-campagnes. Stelt Google's slimme software koppen of beschrijvingen voor die de adverteerder niet bevallen, dan kan hij die afwijzen. Eigen suggesties gebruiken kan uiteraard nog steeds. De prestaties van een lopende campagne zijn te evalueren via Google's dashboard.
Voordelen van automatically created assets zijn volgens Google betere prestaties van responsieve zoekadvertenties, een meer consistente gebruikerservaring bij verschillende zoekopdrachten en minder handwerk dus efficiënter werk.
Generatieve AI
Adverteerders in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten krijgen 'in de komende maanden' alweer een nieuwe functie. Google gaat dan generatieve artificiële intelligentie (AI) inzetten om adverteerders meer assets te laten genereren. De AI moet ook helpen om de assets beter af te stemmen op het zoekgedrag van consumenten. Het is nog niet duidelijk wanneer deze functie in Nederland en de Nederlandse taal beschikbaar komt.
De functies die in dit artikel genoemd zijn, maken onderdeel uit van een serie vernieuwingen voor adverteerders die Google eind mei presenteerde.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!