Overslaan en naar de inhoud gaan

Kletscampagne Škoda moet mensen 'activeren vaker een gesprek te voeren in de auto'

Toneelstukjes van Carly Wijs, Achram Koutet, Huub Smit, Daniël Boissevain en Jade Olieberg ter promotie van de auto als praatplek.
zaterdaggesprekken
zaterdaggesprekken

Na Zaterdaghulp en Zaterdagfamilies introduceert Škoda samen met zijn bureau Selmore de campagne Zaterdaggesprekken. Met dit merkinitiatief zegt Škoda mensen 'te willen activeren om wat vaker een gesprek te voeren in de auto'. 

related partner content for mobile comes here

Carly Wijs, Achram Koutet, Huub Smit, Daniël Boissevain en Jade Olieberg laten in improvisatietoneelstukjes zien waarom de auto daarvoor de ideale plek is. De vijf stappen steeds in wisselende samenstelling en met een andere gespreksopdracht in de elektrische Škoda Enyaq iV. De gesprekken zijn niet gescript, maar 'spontaan ontstaan'. Ze zijn te zien op zaterdaggesprekken.nl.

Jakko Achterberg, creative partner Selmore: ‘Het enige houvast dat we gaven was een serie gespreksonderwerpen en het volste vertrouwen in de acteurs. Al na de eerste improvisatie wisten we: dit gaat heel bijzonder worden.’

Zaterdagkilometers

De basis van het campagne-idee is dat mensen zaterdag veel tijd met elkaar doorbrengen in de auto, op weg naar de sportclub, voor een uitje of een familiebarbecue. Het zijn de meest sociale kilometers van de week en bieden alle gelegenheid voor een goed gesprek.

Skoda en Selmore besloten een wetenschappelijk sausje over dit uitgangspunt te gieten via onderzoek van Motivaction. Hoewel die kennis niet nieuw is en er tv-programma's als  Carpool Karaoke en De gevaarlijkste wegen van de Wereld op zijn gebaseerd, komt het met de side-by-side theorie, ofwel de redenen waarom het zo fijn kletsen is in de auto.

Een ervan is dat je met elkaar in een afgesloten ruimte zit en geen afleiding van buitenaf hebt. Ook zitten mensen naast elkaar, wat niet alleen minder confronterend is, maar er ook voor zorgt dat ze letterlijk het perspectief delen en sneller op één lijn zitten. 

Nog wat opmerkelijke onderzoeks-trivia: mensen geven vooral de voorkeur geven aan een autogesprek bij zaken van het hart en de ideale reistijd voor het voeren van een goed gesprek in de auto bedraagt 52 minuten (en blijkbaar geen 51 minuten of 53).

De campagnemakers kiezen er niet voor deze werkelijkheid te laten zien via een auto die in het verkeer rijdt, maar via eentje in de studio.  

Aanjagen

Het Motivaction-onderzoek is vooral bedoeld als een kickstart, een pr-offensief m het platform aan te jagen met een waarin resultaten worden belicht. Een 'uitgekiende online en social campagne' moet mensen nieuwsgierig maken om naar het platform te gaan, volgens Škoda en Selmore.

Ze noemen de aanpak vergelijkbaar met de manier waarop streamingdiensten een nieuw format aanjagen. Inclusief teasers en interviews.

Credits

 

Klant: Škoda Nederland

Reclamebureau: Selmore Creative Agency

Creatieve directie: Jakko Achterberg,  Niels Westra

Strategie: Caroline van Hoof, Anja Froeling

Account: Josefien Homan

Design: Andrea Volkers

Motion-design: Daniel Götz

Bureau editor: Daniel Götz

Bureau producer: Petra Leddy

Bureau online-producer Ellen Vos, Josefien Homan

Verantwoordelijk klant: Joost Kanter, Tessa Missler, Kim Hoekstra

Productiemaatschappij: Pink Rabbit.

Regie: Allard van der Werff

Producer Floor Schroeijers

DOP: Gabor Deak

Offline: Allard van der Werff

Online: De grot

Grading: De grot / Joppo

Geluidsstudio Public Audio

Casting bureau: Henneman

Gesspreksleider: Mustafa Duygulu

Acteurs: Daniël Boissevain, Achraf Koutet, Huub Smit, Jade Olieberg, Carly Wijs

Mediabureau EssenceMediacom

PR: Manon van den Brand

Websitedevelopment: 51 North

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in