De opmars van artificiële intelligentie (AI) uit zich ook in de introductie van heuse AI-websites die de consument persoonlijk advies geven om tot de meest relevante koopadviezen te komen. Zo is er nu een website die na het beantwoorden van een paar vragen het meest passende sim only-abonnement aanraadt, een mobiel abonnement zonder bijbetaling voor een smartphone dus.
De website in kwestie heet toepasselijk simonly.ai en is een project van Chunk Creative Agency. Het bureau is gestart met Sunny Day, een AI-platform om AI-webwinkels op te bouwen. Martijn de Beijer, medeoprichter en creative director, vertelt desgevraagd: 'Simonly.ai is ontwikkeld op dit platform, aanvankelijk als onderzoeksproject, maar intussen uitgegroeid tot een volledig vergelijkingssite inclusief merkontwikkeling en adverteren op social. We werken binnen simonly.ai samen met AWIN voor de affiliate product streams en hebben akkoorden van alle betrokken telecom-partijen om hun producten te tonen, na uitleg van ons platform. Simonly.ai is geen eigendom van een telecomaanbieder, maar onafhankelijk.'
Jonge doelgroep
Op de website vul je een paar vragen in, bijvoorbeeld hoeveel data je maandelijks gebruikt en of je behoefte hebt aan onbeperkt bellen. Ook geef je aan wat je maandelijks betaalt voor je huidige abonnement. De AI-chatbot antwoordt - zo blijkt uit verschillende tests - snel en heeft geen moeite met hele korte of juist omslachtige antwoorden. Na het invullen van de vragen krijg je verschillende sim only-abonnementen aangeraden die volgens de website het beste bij jouw wensen passen. Je kunt doorvragen - bijvoorbeeld om goedkopere abonnementen met minder data - en krijgt dan nieuwe abonnementen aangeraden. Een doorklik naar de website van de provider kan simonly.ai, en zo Chunk Creative Agency, affiliate-inkomsten opleveren.
De visuele en tekstuele stijl van de website wekt de indruk dat het bureau zich met simonly.ai richt op een jonge doelgroep. Dat klopt, zegt De Beijer. 'We adverteren alleen maar op jongeren tussen de 18-30 in de Randstad. We overwegen om een tweede website op te zetten, gericht op ouderen, met een eigen chatbot.' Dat adverteren doet het bureau momenteel enkel op Instagram.
ChatGPT-4o
Wie niet weet wat voor abonnement hij nu heeft of wat het abonnement kost, kan een factuur van zijn abonnement uploaden naar de website om die te laten analyseren door de AI. Wat gebeurt er dan met die factuur? 'Die wordt direct verwijderd na het uploaden en analyse door het systeem. Er worden geen gegevens bewaard. Dit is een specifieke instructie aan het Large Language Model dat erachter zit, ChatGPT-4o', legt De Beijer uit. ChatGPT-4o is het nieuwste AI-model van OpenAI.
Ook valt op dat je op de website verder geen persoonlijke gegevens kunt invullen. Een overzicht met aangeraden abonnementen naar jezelf e-mailen om later rustig door te nemen kan bijvoorbeeld niet, en de Over Ons-pagina vermeldt dat de website geen persoonlijke gegevens opslaat. De Beijer: 'We bewaren de anonieme conversaties voor een tijdelijke periode in ons aggregatiesysteem, waardoor we hypothesen kunnen toetsen en en ontdekken wat het beste werkt om het systeem te verbeteren. Er wordt dan ook nooit gevraagd om je gegevens achter te laten.'
Lees ook
- PR AI gaat in communicatie helemaal niks veranderen
- Digital transformation & tech Dit boek vraagt op treffende wijze aandacht voor de gevaren van AI
- Digital transformation & tech Wat gaat AI betekenen voor onze banen? 5 voorspellingen en antwoorden door AI-kenners
- Digital transformation & tech AI mist de nieuwsgierigheid van een goede merkdenker