Artificiële intelligentie (AI) is al een jaar helemaal in en wordt alleen maar slimmer. Techbedrijven als Google, OpenAI en Amazon koppelen steeds meer data aan elkaar om beter te voorspellen welke winterjas jij waarschijnlijk wil kopen, je kinderen te helpen met hun werkstukken en samenvattingen te schrijven van ellenlange Zoom-vergaderingen. Hartstikke handig, maar aan de opmars van AI kleven ook de nodige gevaren. Madhumita Murgia, AI-journalist bij The Financial Times, zet de risico's treffend uiteen in haar boek 'In de schaduw van AI'.
Ongrijpbaar
Dat boek (Nederlands of Engels, 267 pagina's, €24,99) is geen bejubeling van de successen die AI-startups of techreuzen graag onder de aandacht brengen. Ja, er is ruimte voor mooie verhalen van mensen wiens leven verbeterd is dankzij de intrede van AI. En die verhalen zijn leuk tot inspirerend om te lezen. Maar die successen staan in schril contrast met de verhalen van mensen die keihard benadeeld zijn door AI, dat buiten ons zicht en bereik steeds meer keuzes van opsporingsinstanties, verzekeraars, techbedrijven en de mediasector beïnvloedt. Hoe de AI precies werkt en door wie de AI geprogrammeerd (en dus beïnvloed) is, lijkt steeds minder van belang.
Gedupeerden die willen weten waarom ze door AI in een neerwaartse spiraal zijn gesleurd, hebben grote moeite om antwoorden op hun vragen te vinden. Murgia licht de verhalen van gedupeerden uit Nederland en andere landen treffend uit, waardoor je vaak het idee krijgt dat de mens tegen de machine vecht. En vaak verliest, want de AI is ongrijpbaar en grijpt alleen maar meer om zich heen. Die AI zit steeds vaker vol vooroordelen en impulsen om bepaalde groepen te discrimineren, een ontwikkeling waar de auteur - terecht - aandacht voor vraagt.
Bewustwording
Murgia heeft als journalist bij een zakenkrant geen oplossingen paraat om AI opeens inclusief, niet-discriminerend en transparant te maken. Maar verandering begint bij bewustwording, en dat zit met dit boek wel goed. In een tijd waarin boekwinkels vol lijken te liggen met (zelf)hulpboeken om meer uit AI te halen, is 'In de schaduw van AI' een welkome toevoeging voor marketeers, softwareontwikkelaars en andere geïnteresseerden.