Overslaan en naar de inhoud gaan

Netflix groeit hard, vooral dankzij het reclame-ondersteunde abonnement

De streamingreus geeft het goedkopere, reclame-ondersteunde abonnement daarom een belangrijkere rol in zijn strategie.
Netflix with Ads shutterstock
In de VS kost het abonnement met reclame 6,99 dollar per maand
© Afbeelding: Shutterstock
Netflix with Ads shutterstock
In de VS kost het abonnement met reclame 6,99 dollar per maand
© Afbeelding: Shutterstock

Netflix verrast investeerders met uitstekende cijfers over het tweede kwartaal, waarin zowel de omzet als de nettowinst en het aantal wereldwijde abonnees flink toenamen ten opzichte van dezelfde periode in 2023. De streamingreus dankt de stevige groei met name aan zijn goedkopere 'With Ads'-abonnement dat de kijker reclames voorschotelt. Dat abonnement wint aan populariteit, vooral onder nieuwe abonnees, en krijgt daarom een belangrijkere rol in de strategie.

related partner content for mobile comes here

Groei aanjagen

In het afgelopen kwartaal boekte Netflix een omzet van ruim 9,5 miljard dollar (+17 procent jaar-op-jaar), waar een nettowinst van 2,15 miljard dollar van overbleef (+44 jaar-op-jaar). Het aantal wereldwijde abonnees steeg naar 277,65 miljoen, 16,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. 

In landen waar het advertentie-ondersteunde abonnement beschikbaar is, kiest liefst 45 procent van de nieuwe abonnees voor dit abonnement. Dat zal deels door de prijs komen, want reclamevrij kijken kost een paar euro per maand meer. Maar Netflix onderneemt zelf ook actie, want het verwijderde begin juli het goedkoopste reclamevrije abonnement in Canada en het Verenigd Koninkrijk. Wie betaalbaar wil blijven kijken, neemt daar dus het advertentie-onderstaande abonnement. Netflix gaat deze tactiek ook toepassen in Frankrijk en thuismarkt Verenigde Staten. Netflix with Ads is in een aantal landen beschikbaar, maar nog niet in Nederland. Netflix haalt inkomsten uit advertenties, die compenseren voor de lagere maandprijs. 

Eerder besloot de streamingreus actie te ondernemen tegen gebruikers die hun account delen met anderen. Door die praktijk aan banden te leggen, nam het aantal abonnees ook toe.

Reclames bij pauzeren

Netflix werkt voor zijn advertentie-ondersteunde abonnement samen met Microsoft Advertising. Momenteel loopt een experiment met een extra reclamevorm, namelijk het tonen van een reclame als de kijker een serie of film pauzeert. Adverteerders kunnen dus steeds meer kijkers bereiken, en kiezen uit verschillende momenten tijdens de kijktijd. 

De streamingreus waarschuwt investeerders overigens voor minder nieuwe abonnees in het derde kwartaal. Dat komt volgens het bedrijf vooral omdat mensen die (bijna) gratis meekeken via een ander abonnement, inmiddels een eigen abonnement afgesloten hebben of dat niet meer gaan doen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in